Ο Διευθυντής της Κοινοβουλευτικής Ομάδας του ΣΥΡΙΖΑ, Κώστας Ζαχαριάδης, μιλώντας στο indicator.gr, αναφέρεται στις τρέχουσες πολιτικές εξελίξεις,παραμονές της ψήφισης του Πολυνομοσχεδίου στην Ολομέλεια της Βουλής.
Ο κ. Ζαχαριάδης, ξεκαθαρίζει υπό ποιες συνθήκες και προϋποθέσεις θα ενεργοποιείται ο περίφημος «κόφτης», ενώ παράλληλα περιγράφει και τη λειτουργία του νέου ταμείου αξιοποίησης της δημόσιας περιουσίας.
Αναφορικά με το ζήτημα του χρέους ο κ. Ζαχαριάδης εμφανίζεται αισιόδοξος, καθώς όπως υπογραμμίζει ο ίδιος «αποτελεί μια σημαντική επιτυχία για την χώρα το γεγονός ότι έχουμε περάσει από το ΑΝ στο ΠΩΣ θα γίνει η αναδιάρθρωση του ελληνικού χρέους».
Παράλληλα, ερωτώμενος για τις πρόσφατες δηλώσεις του κ.Κουρουμπλή σχετικά με την αλλαγή του εκλογικού νόμου,ο Διευθυντής της Κοινοβουλευτικής Ομάδας του ΣΥΡΙΖΑ, επιμένει πως η αλλαγή του εκλογικού νόμου είναι και σημαντική και αναγκαία.
Τέλος, μεταξύ άλλων, αναφέρεται στα σενάρια ανασχηματισμού της Κυβέρνησης, καθώς και στα πολιτικά «ανοίγματα» που προτίθεται να κάνει ο ΣΥΡΙΖΑ ενόψει και του συνεδρίου του κόμματος.
Ακολουθεί ολόκληρη η συνέντευξη του Κώστα Ζαχαριάδη στο indicator.gr
- Tην Κυριακή αναμένεται η ψήφιση του Πολυνομοσχεδίου που περιλαμβάνει το γνωστό βαρύ πακέτο μέτρων σε συνδυασμό με τον «κόφτη». Ποιους επηρεάζει κατά κύριο λόγο; Και επειδή ακούμε για μέτρα, υπάρχουν «αντίμετρα» που θα ανακουφίσουν την ήδη ταλαιπωρημένη κοινωνία;
Με έναν τρόπο μας επηρεάζει όλους. Τα μέτρα είναι σκληρά αλλά πρέπει να πετύχουμε. Την Κυριακή με την ψήφιση του πολυνομοσχεδίου ολοκληρώνεται η πρώτη αξιολόγηση της συμφωνίας που υπέγραψε η Ελληνική Βουλή με 222 ψήφους το καλοκαίρι με τους δανειστές.
Ολοκληρώνεται τηρώντας το πνεύμα αλλά και το γράμμα της συμφωνίας. Αποφύγαμε πρόσθετα μέτρα, χωρίς επιβάρυνση του λογαριασμού παρά τις πιέσεις και τους εκβιασμούς της τελευταίας περιόδου ιδιαίτερα από την πιο σκληροπυρηνική πλευρά των δανειστών. Ο «κόφτης» είναι ένας αυτοματοποιημένος μηχανισμός δημοσιονομικής διόρθωσης σε περίπτωση απόκλισης από τους δημοσιονομικούς στόχους που έχουν τεθεί. Εδώ, πρέπει να κάνουμε δυο σημαντικές παρατηρήσεις:
Α. Η ελληνική κυβέρνηση, η commission, η ΕΚΤ, ο ESM, θεωρούμε ότι τα μέτρα που έχουμε λάβει είναι υπερεπαρκή για να οδηγηθούμε σε πρωτογενές πλεόνασμα το 2018 της τάξεως του 3,5%, ενώ το ΔΝΤ έχεις τις αμφιβολίες του.
Β. Ας υποθέσουμε ότι έχουμε δημοσιονομική αστοχία και χρειαστεί να ενεργοποιηθεί ο «κόφτης» (υπενθυμίζω δεν είναι το πιθανό σενάριο), ο εκάστοτε υπουργός οικονομικών έχει τη δυνατότητα από τη διαπίστωση της αστοχίας μέχρι την ενεργοποίηση του «αυτόματου κόφτη», να παρέμβει και να νομοθετηθεί ισοδύναμη πρόταση.
Δεν εξωραΐζουμε την κατάσταση, δεν ωραιοποιούμε την πραγματικότητα. Η καθημερινότητα των πολιτών είναι πολύ δύσκολη. Η φορολογική επιβάρυνση μπορεί να ισοσταθμιστεί μόνο αν δοθεί έμφαση στις επενδύσεις και στην ανάπτυξη με κοινωνικό μέρισμα, στη δημιουργία νέων θέσεων εργασίας. Υπάρχουν οι οικονομικές προϋποθέσεις και τα εργαλεία; Υπάρχουν.
Επανέρχεται το waiver και ο φθηνός τραπεζικός δανεισμός, εντάσσονται επιχειρήσεις στο πακέτο Γιούνκερ, προχωρά η απορρόφηση κονδυλίων από το ΕΣΠΑ, μαζί με την δόση για τα δάνεια παίρνουμε χρήματα για την αποπληρωμή ληξιπρόθεσμων οφειλών του δημοσίου. Σχεδόν ότι φεύγει από την αγορά επιστρέφει ως πληρωμές.
- Αναφερόμενοι στην Ελληνική Εταιρία Συμμετοχών και Περιουσίας Α.Ε που συγκροτείται κατά το άρθρο 184 του Πολυνομοσχεδίου, θα θέλαμε να σας ρωτήσουμε σχετικά με τον πραγματικό σκοπό που αυτό θα υπηρετεί, για τον τρόπο διάθεσης των πόρων που θα προκύπτουν από την λειτουργία του και για την πρακτική μέθοδο λήψης των αποφάσεων από την διοίκησή του.
Η αντιπολίτευση προσπαθεί να δημιουργήσει εντυπώσεις σχετικά με το νέο Ταμείο. Ας μην ξεχνάμε όμως, ότι τα περιουσιακά στοιχεία του Ταμείου είναι για αξιοποίηση και όχι απαραίτητα για πώληση, σε αντίθεση με το ΤΑΙΠΕΔ του οποίου τα έσοδα αποδίδονταν για την αποπληρωμή του χρέους, τα έσοδα που θα προκύψουν από τη λειτουργία του Ταμείου θα αποδοθούν κατά 50% στο χρέος και κατά 50% στην ανάπτυξη και σε επενδύσεις.
Αυτό, ήταν αποτέλεσμα σκληρής διαπραγμάτευσης της ελληνικής πλευράς, που έρχεται σε αντίθεση με τις αρχικές προτάσεις των θεσμών. Το ταμείο διοικείται από πενταμελές ΔΣ όπου τα τρία μέλη είναι Έλληνες και χρειάζεται πλειοψηφία τεσσάρων πέμπτων, πρακτικά λειτουργεί με ομοφωνία. οποιαδήποτε ιδιωτικοποίηση προτείνεται από τα διοικητικά όργανα της Εταιρείας πρέπει να εγκριθεί από τον Υπουργό.
Αυτό αφορά, φυσικά και τις ΔΕΚΟ που εντάσσονται στο Ταμείο (θυμίζουμε: ΟΑΣΑ, ΟΣΥ, ΣΤΑΣΥ, ΟΣΕ, ΕΛΤΑ, ΟΑΚΑ). Τα 99 έτη είναι συνήθης πρακτική για μεγάλους Οργανισμούς με μακροπρόθεσμους στόχους. Ο λόγος για τον οποίο η διάρκεια της Εταιρείας είναι μεγαλύτερος από τη διάρκεια του δανείου είναι γιατί ο στόχος της είναι ευρύτερος από τις κοντόφθαλμες ιδιωτικοποιήσεις, όπως γινόταν στην περίπτωση του ΤΑΙΠΕΔ. Ο στόχος της Εταιρείας είναι η διαχείριση και η αξιοποίηση της δημόσιας περιουσίας με μακροπρόθεσμη προοπτική, στα πλαίσια ενιαίας στρατηγικής, με στόχο την ανάπτυξη.
- Σύμφωνα με τα έως τώρα δεδομένα, η συζήτηση για το χρέος βρίσκεται στο τραπέζι των διαπραγματεύσεων. Σε ποιο χρονικό ορίζοντα βλέπετε να τοποθετείται η διευθέτηση; Ποια μορφή θεωρείτε ότι θα έχει; Και τελικά θα φορέσει ο πρωθυπουργός την περίφημη γραβάτα;
Η συζήτηση για το χρέος είναι κομβική για λόγους οικονομικούς, πολιτικούς, ακόμη και συμβολικούς για την Ελληνική κρίση, γιατί έτσι άλλωστε ξεκίνησε, ως κρίση χρέους. Είναι μια σημαντική επιτυχία για τη χώρα το γεγονός ότι έχουμε περάσει από την ιστορική φάση του ΑΝ θα γίνει κάποια αναδιάρθρωση στο ελληνικό χρέος, στο ΠΩΣ θα γίνει. Συζητάμε σε τρία επίπεδα.
Το βραχυπρόθεσμο, το μεσοπρόθεσμο και το μακροπρόθεσμο. Δεν μπορώ να προβλέψω την έκβαση της διαπραγμάτευσης, μπορώ να σας διαβεβαιώσω όμως, ότι θα δώσουμε αυτή τη μάχη με πάθος και θα κάνουμε όποιες συμμαχίες χρειαστεί για να υπερασπιστούμε τα συμφέροντα της πατρίδας μας και της ελληνικής κοινωνίας. Είναι πολύ νωρίς ακόμα για γραβάτες και πανηγυρισμούς.
Στο μυαλό μας έχουμε την αντιμετώπιση των προβλημάτων της καθημερινότητας των πολιτών, την ταχεία επιστροφή στην ανάπτυξη, την αποκλιμάκωση της ανεργίας, την παραγωγική ανασυγκρότηση. Θα κάνουμε τεκμηριωμένο απολογισμό και εκλογές το 2019. Μπορεί ως τότε να έχουμε αφήσει πίσω μας την περίοδο της κρίσης, ορισμένοι μπορεί να φορέσουν και γραβάτες, δεν θα γίνουμε όμως ποτέ white collars.
- Πρόσφατα ο υπουργός Εσωτερικών Παναγιώτης Κουρουπλής δήλωσε πως «Αν καθιερώσουμε την απλή αναλογική η χώρα δεν θα κυβερνηθεί ποτέ». Όπως ξέρουμε η θέση αυτή έρχεται σε σύγκρουση με όσα έλεγε παλαιότερα ο ΣΥΡΙΖΑ και πολλοί μιλούν για » κωλοτούμπα» εκ μέρους του κ. Κουρουμπλή. Ποια είναι η δική σας θέση;
Η χώρα χρεοκόπησε αξιακά, οικονομικά, πολιτικά έχοντας εκλογικό σύστημα με Bonus 40 και 50 εδρών, φυσικά, δεν φταίει μόνο ο εκλογικός νόμος. Απ΄ όλες τις πλευρές αναγνωρίζεται, ότι η χώρα, για να ξεπεράσει την κρίση, χρειάζεται και μία συντεταγμένη θεσμική τομή, σε συνέργεια και αρμονία με τον οικονομικό εκσυγχρονισμό της χώρας και τις μεταρρυθμίσεις. Σε αυτό το περιβάλλον, η αλλαγή του εκλογικού νόμου είναι και σημαντική και αναγκαία.
Έναν εκλογικό νόμο που θα «βλέπει πολυεστιακά» σε τρεις βασικές παραμέτρους, όπως, τόνωση της αντιπροσωπευτικότητας, δημοκρατική εμβάθυνση, σταθερές κυβερνήσεων συνεργασίας. Πάγιο αίτημα των δυνάμεων της ανανεωτικής και ριζοσπαστικής αριστεράς στην Ελλάδα, ήταν η θεσμοθέτηση και η συνταγματική κατοχύρωση της απλής αναλογικής. Πιστεύω ότι, με έναν ειλικρινή διάλογο μεταξύ όλων των δημοκρατικών δυνάμεων της χώρας και με τις απαραίτητες συγκλήσεις, μπορεί να βρεθεί πρόταση, η οποία να αθροίσει περισσότερους από 200 ψήφους και να εφαρμοστεί από τις επόμενες εκλογές.
Είναι μια ευκαιρία που οι προοδευτικές δυνάμεις της χώρας, δεν πρέπει να χάσουν. Δεν αντιμετωπίζουμε το ζήτημα επικοινωνιακά αλλά ως στρατηγικό σταθμό για δημοκρατική εμβάθυνση.
- Τελευταία βλέπουν το φως της δημοσιότητας διάφορες δημοσκοπήσεις που εμφανίζουν τη ΝΔ να προηγείται του ΣΥΡΙΖΑ. Πως αντιμετωπίζετε τις συγκεκριμένες δημοσκοπήσεις;
Η αλήθεια είναι ότι από το 2012 τα πάμε καλύτερα στις εκλογές παρά στις δημοσκοπήσεις ως ΣΥΡΙΖΑ, ενώ η ΝΔ τα πάει καλύτερα στις δημοσκοπήσεις παρά στις εκλογές. Εκλογές έχουμε σε 3,5 χρόνια.
Οι δημοσκοπήσεις έχουν βέβαια τη σημασία τους κάθε στιγμή, ιδιαίτερα για τα ποιοτικά τους χαρακτηριστικά στα οποία πρέπει να δώσουμε έμφαση. Όχι για να αλλάξουμε δημοσκοπικούς δείκτες, αλλά για να αντιμετωπίσουμε πραγματικά προβλήματα, αλλοίμονο – και το έχουμε δει αυτό σε άλλες όχι μακρινές εποχές – αν η χώρα κυβερνάται με δημοσκοπήσεις.
- Βλέπετε σύντομα ανασχηματισμό της κυβέρνησης; Σε περίπτωση που έχουμε ανασχηματισμό θα δούμε φαινόμενα «Πασοκοποίησης» του ΣΥΡΙΖΑ που θα ολοκληρωθούν μάλιστα στο προσεχές συνέδριο, όπως ισχυρίζονται πολλοί;
Ο ανασχηματισμός είναι αποκλειστική απόφαση του Πρωθυπουργού, ο οποίος έχει υπό την εποπτεία του συνολικά την εκτέλεση της κυβερνητικής πολιτικής και του έργου του κάθε Υπουργού. Η ολοκλήρωση της αξιολόγησης φέρνει την προοπτική της ανάπτυξης και με γνώμονα την απόλυτη προσήλωση σε αυτό το στόχο ο πρωθυπουργός όταν το επιλέξει μπορεί να κάνει τις ανάλογες προσαρμογές.
Ο ΣΥΡΙΖΑ την επόμενη περίοδο δεν έχει να αντιμετωπίσει το δίλλημα «Πασοκοποίηση» ή περιχαράκωση. Μπορεί και πρέπει να αναμετρηθεί με τα ζητήματα της καθημερινότητας, άρα χρειάζεται πρόσωπα και επιτελεία που θα λύνουν προβλήματα και θα φέρνουν αποτέλεσμα.
Σχετικά με το συνέδριο του ΣΥΡΙΖΑ θεωρώ ότι το κόμμα μας, οφείλει να καλέσει και να αγκαλιάσει όλες και όλους όσους οριοθετούνται από την νεοφιλελεύθερη νεοσυντηρητική δεξιά των Μητσοτάκη – Γεωργιάδη και δεν τους αφορά μια άνευρη σοσιαλφιλελεύθερη προσέγγιση ως παρακολούθημα της ευρωπαϊκής δεξιάς.
Το προσκλητήριο πρέπει να είναι ανοικτό, χωρίς πιστοποιητικά αριστεροφροσύνης και πρώην κομματικής τοποθέτησης, με έναν βασικό όρο, ότι θα προστατεύσουμε τη συλλογικότητά μας από τυχοδιωκτικές και προσωπικές στρατηγικές. Ο ΣΥΡΙΖΑ δεν είναι σημαία ευκαιρίας για ανάδειξη.
ΠΗΓΗ: indicator.gr
ΠΗΓΗ: indicator.gr