Σελίδες

«Ελεγχομένη στάθμευση ή «χαράτσι παρά την οδό»

magiakis2011newΤο τελευταίο διάστημα έχουν διατυπωθεί σοβαρές αντιδράσεις από την πλευρά των κατοίκων του Κέντρου και από μερίδα  εμπόρων για την εφαρμογή του συστήματος Ελεγχόμενης Στάθμευσης που επιχειρεί να εφαρμόσει η Δημοτική Αρχή στο κέντρο της πόλης.
Λ. Μαγιάκης
Δημοτικός σύμβουλος Αμαρουσίου
Επικεφαλής Δημοτικής Κίνησης ΚΟΝΤΡΑ ΣΤΟΝ ΚΑΙΡΟ

Θα θέλαμε να διευκρινίσουμε από την αρχή, πως εδώ και πάνω από δύο χρόνια, η δημοτική κίνηση ΚΟΝΤΡΑ ΣΤΟΝ ΚΑΙΡΟ είχε διατυπώσει τη διαφωνία της για τη  συγκεκριμένη επιλογή μέσα από δημοσιεύματα στον Τύπο, παρεμβάσεις στο Δημοτικό Συμβούλιο και συγκεντρώσεις που είχε διοργανώσει για αυτό το θέμα.
Η στάθμευση των αυτοκινήτων, μέρος του γενικότερου κυκλοφοριακού προβλήματος της πόλης αλλά και του Λεκανοπεδίου, είναι η φυσική κατάληξη μιας άναρχης πολεοδομικής ανάπτυξης που συντελέστηκε στο Μαρούσι, όπου ο δημόσιος χώρος υποβαθμίστηκε προς εξυπηρέτηση μεγάλων οικονομικών και πολιτικών συμφερόντων σε βάρος της πλειοψηφίας των κατοίκων.
Οι θέσεις μας στηρίζονται σε δύο βασικές παραδοχές. Η πρώτη είναι πως η αντιμετώπιση της στάθμευσης πρέπει να αποτελεί μέρος γενικότερου σχεδίου για τη σχεδίαση της προσβασιμότητας στο κέντρο της πόλης. Η δεύτερη ότι η Ελεγχόμενη Στάθμευση δεν μπορεί να αποτελεί ευκαιρία για επιβολή εισπρακτικών μέτρων σε βάρος των κατοίκων και των επισκεπτών της πόλης.

Η Δημοτική αρχή σχεδίασε ένα σύστημα με καθαρά εισπρακτικά κριτήρια και εισέπραξε τη δίκαιη οργή κατοίκων και εμπόρων.

Πράγματι για την πρώτη πενταετία της εφαρμογής του συστήματος προβλέπεται να εισπραχθούν από τέλη και πρόστιμα γύρω στα 12εκ. € εκ των οποίων τα μισά περίπου θα πάνε στην τσέπη του εργολάβου και τα άλλα μισά στη μαύρη τρύπα του χρέους του Δήμου.

Παράλληλα το σύνολο σχεδόν της δύναμης της Δημοτικής Αστυνομίας θα διατίθεται για την αστυνόμευση του συστήματος.

Το δικαίωμα της στάθμευσης παρά την οδό είναι κατοχυρωμένο. Παράλληλα όμως δεν μπορούμε να αγνοήσουμε και το πάγιο αίτημα του εμπορικού κόσμου για προσβασιμότητα στο Κέντρο.

Όταν οι διπλανές υπεραγορές διαθέτουν χιλιάδες θέσεις στάθμευσης και μάλιστα με πολύ φθηνό αντίτιμο το αίτημα για τη βελτίωση της επισκεψιμότητας του κέντρου είναι δίκαιο.

Όμως αυτή δεν βελτιώνεται μόνο με την επιβολή του μέτρου της Ελεγχόμενης Στάθμευσης αλλά και με την αναβάθμιση της Δημοτικής Συγκοινωνίας, τη δημιουργία υπόγειων σταθμών αυτοκινήτων  περιφερειακά του Κέντρου, την ανακατασκευή  των πεζοδρομίων, τη διευκόλυνση της κίνησης και της στάθμευσης των δικύκλων και την αλλαγή της νοοτροπίας των πολιτών σε ότι αφορά την υπερβολική χρήση του αυτοκινήτου μέσα στην πόλη.

Από όλα τα παραπάνω η Δημοτική αρχή προβάλλει την επιλογή της σαν λύση που όμως στην πράξη δημιουργεί περισσότερα προβλήματα.

Αναγκάζεται να υπόσχεται μελλοντικά ότι θα λύσει το πρόβλημα της στάθμευσης των ίδιων των εμπόρων και των εργαζόμενων του κέντρου -συμπεριλαμβανομένων και των εργαζόμενων του δήμου- των επισκεπτών που έχουν συναλλαγές με τους ελεύθερους επαγγελματίες χωρίς όμως καμία δέσμευση ή αποτύπωση στις αλλεπάλληλες τροποποιητικές αποφάσεις του δημοτικού συμβουλίου.
Τα πράγματα θα ήσαν απλά αν ο Δήμος δεν είχε δεσμευτεί με μια σύμβαση που τον αναγκάζει να πληρώσει και από πάνω τον Εργολάβο σε περίπτωση υστέρησης εσόδων. 
Εμείς ξαναβάζουμε τις κύριες προτάσεις μας σε δημόσια διαβούλευση, αυτή που ουσιαστικά δεν έκανε ποτέ η Δημοτική αρχή, περιοριζόμενη σε συναινέσεις φορέων που η ίδια ελέγχει πολιτικά.
  • · Περιορισμός της περιοχής της Ελεγχόμενης Στάθμευσης μόνο στο κέντρο (λευκή ζώνη).
  • · Ελεύθερη στάθμευση των μονίμων κατοίκων εντός της ζώνης χωρίς περιορισμούς και πάγια ετήσια τέλη.
  • · Περιορισμός της στάθμευσης των επισκεπτών της πόλης εντός της ζώνης για δύο έως τρεις ώρες εντελώς δωρεάν.
  • · Απαγόρευση στάθμευσης του ίδιου αυτοκινήτου εντός της ζώνης μετά την παρέλευση του παραπάνω χρόνου πριν παρέλθει χρονικό διάστημα μιας ώρας.
  • · Εφαρμογή του ΚΟΚ για την παράνομη στάθμευση και αποτελεσματικός μηχανισμός είσπραξης των προστίμων.
  • · Πλήρης αναδιαπραγμάτευση της σύμβασης με τον Εργολάβο.
Δεν έχουμε την αυταπάτη ότι η παρούσα δημοτική αρχή μπορεί να απαρνηθεί ένα σχέδιο που υπηρετεί με εισπρακτική προσήλωση και αδιαφορία για τη διαφορετική άποψη.
Όλα όμως τελικά κρίνονται από τους πολίτες. Ένα είναι σίγουρο ότι για αυτό όπως και για πολύ περισσότερα η φοροεισπρακτική επιδρομή, η αλαζονεία, η καθιέρωση της επικοινωνίας αντί της ουσιαστικής δημοκρατίας, η διαπλοκή και η προχειρότητα δεν συγχωρούνται.