Σελίδες

"Μαφία των σκουπιδιών" στη Ρώμη;

Όπως και οι προκάτοχοί της, η νέα δήμαρχος της Ρώμης δυσκολεύεται να αντιμετωπίσει τα βουνά των σκουπιδιών στην ιταλική πρωτεύουσα. Ποιός ευθύνεται για τη βρωμιά στους δρόμους της "αιώνιας πόλης";

Ο προφανής λόγος για τη συνεχή συσσώρευση σκουπιδιών στους δρόμους είναι ότι κάθε μέρα οι κάτοικοι της Ρώμης "παράγουν" 5.000 τόνους σκουπίδια και μάλιστα το 58% των απορριμάτων παραμένουν εκτός ανακύκλωσης. Τί γίνεται όμως από εκεί και πέρα; Ο Αλεσάντρο Μπράτι, βουλευτής του κυβερνώντος Δημοκρατικού Κόμματος, υποστηρίζει τα εξής: "Η κατάσταση είναι πολύ κρίσιμη και αυτό οφείλεται στις μεθόδους, αλλά και στις εγκαταστάσεις που χρησιμοποιούνται για την αποκομιδή. Στην πραγματικότητα τα σκουπίδια παράγουν καινούρια σκουπίδια. Κάθε μέρα 3.000 τόνοι πηγαίνουν εκεί που προβλέπεται, διαχωρίζονται, αλλά δεν καταστρέφονται". Κάτι πρέπει να ξέρει ο Μπράτι, καθώς είναι ο επικεφαλής εξεταστικής επιτροπής του κοινοβουλίου που εξετάζει τις αιτιάσεις για τη δράση μίας "οικολογικής μαφίας" στην Ιταλία.

Πριν από την εκλογή της τον Ιούνιο, η νέα δήμαρχος της Ρώμης Βιρτζίνια Ράτζι είχε υποσχεθεί ότι θα καθαρίσει την "αιώνια πόλη", αλλά τους τελευταίους μήνες δεν μπορεί παρά να έχει συνειδητοποιήσει πόσο δύσκολο είναι το εγχείρημα. Το καλοκαίρι η δημοτική υπηρεσία καθαριότητας (ΑΜΑ) προχώρησε σε απεργία, με αποτέλεσμα να υπερχειλίσουν οι κάδοι των σκουπιδιών και τα κοντέινερ της ανακύκλωσης. Προφανώς κάποιος ήθελε να δείξει στην Ράτζι ποιός έχει την ισχύ σε αυτήν την πόλη. "Επί δώδεκα χρόνια η ΑΜΑ ασχολείται με την αποκομιδή. Κάθε τόνος σκουπιδιών πληρώνεται, μιλάμε για πολλά εκατμμύρια. Και κάθε μέρα προστίθενται καινούρια σκουπίδια. Αυτό σημαίνει ότι είναι πολύ ευχάριστες οι οικονομικές προοπτικές για όποιον εξασφαλίσει τις υπηρεσίες αποκομιδής" υποστηρίζει ο βουλευτής Αλεσάντρο Μπράτι. 

Η μεγαλύτερη χωματερή της Ευρώπης
Η νέα δήμαρχος προσπαθεί να λύσει το πρόβλημα των σκουπιδιών
Στην περιοχή Μαλαγκρότα, ανάμεσα στο κέντρο της Ρώμης και στο αεροδρόμιο, υπήρχε κάποτε η μεγαλύτερη χωματερή σε όλη την Ευρώπη. Το αφεντικό στη Μαλαγκρότα ήταν ο Μάνλιο Τσερόνι, ο αποκαλούμενος και "βασιλιάς των σκουπιδιών", που κέρδισε δισεκατομμύρια. Για 40 ολόκληρα χρόνια όλα τα σκουπίδια της Ρώμης στοιβάζονταν στην περιοχή, υποστηρίζει ο Ρομπέρτο Σκάτσι, επικεφαλής της οικολογικής οργάνωσης Legambiente. "Μία δικτατορία της Μαλαγκρότα είχε επιβληθεί σε ολόκληρη τη Ρώμη. Οι επίσημες, ή και ανεπίσημες, συμφωνίες ανάμεσα στους ενδιαφερόμενους δεν επέτρεπαν στην πολιτική να προωθήσει την ανακύκλωση και δεν γίνονταν οι απαραίτητες εγκαταστάσεις, για να μην χαθεί το επικερδές μονοπώλιο στα χύμα σκουπίδια".

Η αχανής χωματερή έχει κλείσει από το 2013, μετά από συνεχείς πιέσεις της ΕΕ. Σήμερα τα ιταλικά δικαστήρια καλούνται να διερευνήσουν τί ακριβώς συνέβη στη Μαλαγκρότα, ενώ τα σκουπίδια της Ρώμης αποστέλλονται πολλά χιλιόμετρα μακριά, σε μονάδες καύσης στη βόρεια Ιταλία ή ακόμη και στη Γερμανία. Και αυτή η λύση έχει μεγάλο κόστος, το οποίο δεν μπορεί παρά να μετακυλίεται στους δημότες. Όπως λέει ο Ρομπέρτο Σκάτσι "πληρώνουμε για να μας παίρνουν τα σκουπίδια πληρώνουμε οδηγούς για να τα μεταφέρουν. Πληρώνουμε και τις εγκαταστάσεις στη βόρεια Ιταλία και στη Γερμανία, οι οποίες μάλιστα στη συνέχεια βγάζουν ακόμα περισσότερα λεφτά με τα σκουπίδια, καθώς τα χρησιμοποιούν ως πρώτη ύλη. Εμείς όμως δεν θέλουμε να το δούμε έτσι, γιατί μας εμποδίζει ένα πολύ συγκεκριμένο σύστημα".

Υποσχέσεις Ράτζι
Η νέα δήμαρχος της Ρώμης Βιρτζίνια Ράτζι, που εξελέγη με το "αντισυστημικό" Κίνημα των Πέντε Αστέρων, αντιλαμβάνεται το πρόβλημα. Μπορεί να το λύσει όμως; Πάντως οι προκάτοχοί της, είτε αριστεροί είτε δεξιοί, δεν τα κατάφεραν. Συνειδητοποίησαν μάλιστα, ότι τα σκουπίδια μπορούν να γίνουν και μέσο πολιτικής πίεσης, όταν στοιβάζονται στους δρόμους προκαλώντας αγανάκτηση στους πόλιτες.

Γιαν Κρίστοφ Κίτσλερ (ARD), Γιάννης Παπαδημητρίου