«Ίσως έχουμε μια πολύ καλή συμφωνία, θα το δούμε» υπογράμμισε στις Επιτροπές της Βουλής κατά την επεξεργασία του πολυνομοσχεδίου ο υπουργός Οικονομικών, Ευ. Τσακαλώτος, εκφράζοντας την αισιοδοξία του για την εξέλιξη των διαπραγματεύσεων για το χρέος και το κλείσιμο της πρώτης αξιολόγησης, για την οποία τόνισε ότι «είναι σχεδόν απίθανο να μην κλείσει». Αναφερόμενος στα όσα συζητούνται για το χρέος, ο Ευ. Τσακαλώτος δήλωσε αισιόδοξος για το βραχυπρόθεσμο κομμάτι καθώς φαίνεται να αποφασίζεται η μετατροπή του κινούμενου επιτοκίου σε σταθερό.
Παράλληλα, σχετικά με το μεσοπρόθεσμο κομμάτι, ο υπουργός Οικονομικών σημείωσε ότι πιο ριζικά μέτρα θα παρθούν εντός του 2019, «αν είμαστε εντός προγράμματος», καθώς τον Μάη του 2019 θα υπάρξει η επιβεβαίωση του πλεονάσματος για το 2018. Σχετικά με τις συζητήσεις για το χρέος, ο Ευ. Τσακαλώτος ανέφερε την επιμονή του ΔΝΤ να οριστεί από τώρα ο δείκτης πάνω στον οποίο θα καθοριστούν οι όποιες αποφάσεις για το χρέος, ενώ επίσης πιέζει ώστε και το μακροπρόθεσμο κομμάτι για το χρέος να είναι κι αυτό αυτόματο.
«Όλοι συμφωνούν ότι η Ελλάδα πρέπει να αλλάξει σελίδα» σχολίασε ο υπουργός Οικονομικών συμπληρώνοντας ότι σημασία στις αποφάσεις για το χρέος είναι να υπάρξει «ένας καθαρός διάδρομος για τους πολίτες και τους ξένους επενδυτές χωρίς επιπλέον ρίσκο χρεοκοπίας». Ο Ευ. Τσακαλώτος επισήμανε ακόμα την σημασία την πρόσβασης της χώρας στο σύστημα νομισματικής χαλάρωσης της ΕΚΤ, σημειώνοντας ότι κάτι τέτοιο έχει επίπτωση και στο ζήτημα του χρέους.
Επιλογή της κυβέρνησης να μην πάρει λίγα μέτρα με μεγάλη απόδοση, αλλά το αντίθετο
Σχετικά με το πολυνομοσχέδιο, ο υπουργός Οικονομικών παραδέχτηκε ότι τα μέτρα που λαμβάνονται είναι «προφανώς υφεσιακά», όμως οι εξελίξεις σχετικά με το χρέος μπορούν να λειτουργήσουν «αντισταθμιστικά». Ο Ευ. Τσακαλώτος υπογράμμισε ότι η επιλογή της κυβέρνησης ήταν να μην πάρει λίγα μέτρα με μεγάλη απόδοση, όπως ζητούσαν οι θεσμοί, αλλά πολλά μέτρα με μικρή απόδοση.
Συγκεκριμένα, ο υπουργός Οικονομικών παρατήρησε ότι η κυβέρνηση δεν επέλεξε αύξηση του ΦΠΑ στο 24% σε ενέργεια και νερό, ούτε περικοπές συντάξεων, όπως ζητούσε το ΔΝΤ. Το ίδιο συνέβη και στο αφορολόγητο όπου επιλέχτηκε μια μικρότερη μείωση από αυτήν που πρότειναν οι θεσμοί, δηλαδή τα 6,000 ευρώ. Τέλος, σχετικά με την αποπληρωμή των ληξιπρόθεσμων οφειλών του Δημοσίου, υπενθύμισε ότι είναι σαν μείωση του φόρου.
Η μεγάλη διάρκεια ζωής του νέου ταμείου μειώνει την πίεση για ιδιωτικοποιήσεις
Για το μείζον ζήτημα του νέου ταμείου αξιοποίησης της δημόσιας περιουσίας, ο Ευ. Τσακαλώτος στηλίτευσε με ένταση τις πρωτοφανείς ανακρίβειες που ακούστηκαν από την αντιπολίτευση. Ο υπουργός Οικονομικών επισήμανε ότι το όριο ζωής των 99 χρόνων είναι «μια συνήθης πρακτική για τους μεγάλους οργανισμούς» και τόνισε ότι αυτό το όριο ήταν «επιλογή μας», καθώς με το μακροχρόνιο πλαίσιο μειώνεται η πίεση για ιδιωτικοποίηση.
Ο Ευ. Τσακαλώτος σημείωσε ότι «κανείς δεν είπε ότι δεν θα γίνουν ιδιωτικοποιήσεις», υπογράμμισε όμως ότι δεν ισχύουν οι ισχυρισμοί της αντιπολίτευσης ότι ό,τι μπαίνει στο νέο ταμείο θα πάει οπωσδήποτε για ιδιωτικοποίηση. Ο υπουργός Οικονομικών τόνισε ότι κάθε έγκριση ιδιωτικοποιήσεων θα περνά από τον ίδιο κι επανέλαβε ότι το μεγάλο χρονικό όριο ζωής του νέου ταμείου επιτρέπει η ιδιωτικοποίηση, αν αποφασιστεί, να γίνει κάτω από τις ιδανικές συνθήκες, σε αντίθεση με ό,τι ισχύσει σήμερα με το ΤΑΙΠΕΔ.
Ακόμα, ο Ευ. Τσακαλώτος επανέλαβε ότι η πλειοψηφία των μελών του Εποπτικού Συμβουλίου ορίζεται από την ελληνική κυβέρνηση κι ότι ο πρόεδρος του Εποπτικού Συμβουλίου που ορίζεται από τους θεσμούς δεν έχει ιδιαίτερες αρμοδιότητες. Επίσης ο υπουργός Οικονομικών υπογράμμισε ότι το Εποπτικό Συμβούλιο δεν ασκεί διοίκηση, ενώ αναφερόμενος και πάλι στην στάση της αντιπολίτευσης επισήμανε ότι σκοπίμως αποσιωπείται η επενδυτική διάσταση του νέου ταμείου.
Αυτοκριτική από την αντιπολίτευση γιατί την ανάγκη να είναι ανεξάρτητη η Αρχή Δημόσιων Εσόδων
Για το ζήτημα της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων, ο Ευ. Τσακαλώτος επισήμανε ότι προσπάθεια της κυβέρνησης ήταν αν υπάρξει σαφής διαφοροποίηση μεταξύ της εκτελεστικής και της νομοθετικής εξουσίας, με την δεύτερη να καθορίζει την φορολογική πολιτική. Παράλληλα, ζήτησε αυτοκριτική από την αντιπολίτευση που κυβέρνησε επί 40 και πλέον χρόνια σχετικά με την ανάγκη που δημιουργήθηκε ώστε αυτή η Αρχή να είναι ανεξάρτητη, καθώς στο παρελθόν οι φορολογικοί έλεγχοι αποτελούσαν όπλο στα χέρια του υπουργού Οικονομικών που αποφάσισε ποιος θα ελεγχθεί και ποιος όχι.
Σχετικά με τον μηχανισμό διόρθωσης, τον λεγόμενο «κόφτη», ο Ευ. Τσακαλώτος τόνισε ότι «δεν είναι της επιλογής μας», επισήμανε όμως ότι «δεν υπάρχει καμία σοβαρότητα» στον ισχυρισμό ότι είναι αποτέλεσμα της διαχείρισης του ΣΥΡΙΖΑ. Ο υπουργός Οικονομικών σχολίασε ότι η κυβέρνηση πρότεινε τον μηχανισμό ώστε να μην πάρει επιπλέον μέτρα, ενώ για το 2% του ορίου του διευκρίνισε ότι αποτελεί το «κλείσιμο» της διαφοράς μεταξύ των προτάσεων της ευρωπαϊκής πλευράς (3,5%) και του ΔΝΤ (1,5%).
Τέλος, σχολιάζοντας την στάση της αντιπολίτευσης, ο Ευ. Τσακαλώτος παρατήρησε δηκτικά ότι ο πρόεδρος της Ν.Δ., Κ Μητσοτάκης, «είχε την εξυπνάδα να μην ποντάρει όταν χάνει» σε σχέση με το αίτημά του να πέσει η κυβέρνηση, σε αντίθεση με τον πρώην πρωθυπουργό, Αντ. Σαμαρά, για τον οποίο επισήμανε ότι «δεν μαθαίνει από πολιτική κι έλεγε να τα παίξουμε όλα».