Η νέα Περιφερειακή Αρχή Αττικής στηρίζει έμπρακτα τη δημόσια παιδεία. Γιατί
αποτελεί ένα συνταγματικά κατοχυρωμένο δικαίωμα στην εθνική έννομη
τάξη αλλά και σε διεθνές επίπεδο από τη Διεθνή Σύμβαση για τα
Δικαιώματα του Παιδιού. Η Πολιτεία είναι έτσι υποχρεωμένη να
διασφαλίζει με όρους ισότητας και κοινωνικής δικαιοσύνης αυτό το
δικαίωμα. Στο πλαίσιο των αρμοδιοτήτων της λοιπόν η νέα Περιφερειακή
Αρχή Αττικής αντιμετωπίζει με ευθύνη και σοβαρότητα την ανάγκη της
ασφαλούς μετακίνησης όλων των μαθητών στα σχολεία τους.
Η
μετακίνηση των μαθητών στα σχολεία τους ήταν μία από τις πρώτες
προκλήσεις που αντιμετώπισε η νέα Περιφερειακή Αρχή, μόλις ανέλαβε την
ευθύνη της διοίκησης της Περιφέρειας Αττικής, την 1η
Σεπτεμβρίου 2014. Σήμερα λοιπόν μετακινείται με δημόσια σύμβαση
(πούλμαν, ταξί, κ.α.) το 96% των μαθητών της Περιφέρειας Αττικής. Και
τούτο παρά το γεγονός ότι το νομοθετικό πλαίσιο, που ψήφισε η μνημονιακή
κυβέρνηση το καλοκαίρι του 2013 (ΚΥΑ 24001) είναι ανεπαρκέστατο,
υπεργραφειοκρατικό, παράλογο, με έμφαση στην περιστολή των δημοσίων
δαπανών – άλλωστε κάθε άλλο παρά τυχαίο είναι το γεγονός ότι ο Συνήγορος
του Πολίτη το έχει επικρίνει δριμύτατα και τεκμηριωμένα, στο πόρισμά
του τον Ιούλιο του 2014 (http://www.synigoros.gr/resources/docs/514071.pdf).
Στο πόρισμά του, το οποίο απεύθυνε προς τα υπουργεία Παιδείας και
Εσωτερικών, ο Συνήγορος στηλιτεύει την ολιγωρία της Πολιτείας, κυρίως δε
την αδιαφορία του αρμόδιου υπουργείου Παιδείας, για το θέμα ενώ
επικρίνει το σύστημα μετακίνησης το οποίο εγκαθιδρύει η ΚΥΑ 24001 της 16ης Ιουνίου
2013, υπογραμμίζοντας ότι σειρά κριτηρίων (π.χ. η απόσταση 4
χιλιομέτρων που θεωρεί ο νόμος ότι μπορεί να περπατήσει ο μαθητής
Λυκείου από και προς το σχολείο, δηλαδή συνολικά 8 χιλιόμετρα ή η
αναμονή επί μιάμιση ώρα μικρών μαθητών για κοινά δρομολόγια, κ.α.)
καθιστούν άκρως προβληματική τη μετακίνηση των μαθητών στα σχολεία τους,
υπονομεύοντας έτσι στην πράξη το συνταγματικό κατοχυρωμένο δικαίωμα
στην εκπαίδευση. Η ΚΥΑ 24001/16-6-2013 αποτελεί ένα απαράδεκτο
νομοθετικό πλαίσιο γιατί κινείται στην κατεύθυνση μείωσης του αριθμού
των μεταφερόμενων μαθητών – ο στόχος ήταν η μετακίνηση με δημόσια
σύμβαση περίπου 11.000 μαθητών – τη στιγμή που οι ανάγκες μετακίνησης
μαθητών αυξάνονται…
Η νέα Περιφερειακή Αρχή, έχοντας να αντιμετωπίσει αυτό το αρνητικό νομοθετικό πλαίσιο, έδρασε άμεσα σε δύο επίπεδα. Πρώτον,
άσκησε τη μέγιστη πίεση προς την κυβέρνηση, προκειμένου να περάσει in
extremis κι ενώ ήδη είχε ξεκινήσει η σχολική χρονιά, τροπολογία
προκειμένου να συμπεριληφθούν στις μεταφορές με δημόσια σύμβαση και οι
μαθητές των υπερτοπικών σχολείων (μουσικών, πολιτιστικών). Και δεύτερον, προχώρησε άμεσα στη διαδικασία των διαγωνισμών προκειμένου να ξεκινήσουν όσο το δυνατόν γρηγορότερα τα δρομολόγια. Οι
προσπάθειες της διοίκησης και των αρμόδιων υπηρεσιών της Περιφέρειας
ευοδώθηκαν σε πολύ μεγάλο βαθμό και πια μετακινούνται με δημόσια
σύμβαση περίπου 18.000 μαθητές.
Δεν σταματάμε όμως εδώ.
Η ΚΥΑ 24001/13 πρέπει να καταργηθεί.
Ο
στόχος μας είναι ένα νέο, αξιόπιστο, ασφαλές, δημόσιο σύστημα
μετακίνησης των μαθητών – κάτι που μπορεί να επιτευχθεί με κυβερνητική
πρωτοβουλία. Στην πρωτοβουλία αυτή η Περιφέρεια Αττικής μπορεί να
συμβάλλει οργανώνοντας ευρεία δημόσια διαβούλευση με τη συμμετοχή της
εκπαιδευτικής κοινότητας, των δήμων, της επιστημονικής κοινότητας, των
εκπροσώπων των αρμόδιων επαγγελματιών, με στόχο όλα τα παιδιά να
πηγαίνουν από την αρχή της σχολικής χρονιάς στις τάξεις τους
* Η Ρένα Δούρου είναι Περιφερειάρχης Αττικής
alfavita.gr
alfavita.gr