Όταν οι φετινές πανελλαδικές εξετάσεις για την τριτοβάθμια εκπαίδευση ξεκινούν με την τραγική είδηση ότι ένας από τους μαθητές μας, ένας νέος 18 χρόνων, δεν άντεξε τη ψυχολογική φόρτιση των εξετάσεων και έβαλε τέλος στη ζωή του, δεν είναι δυνατόν να συνεχίζουμε σα να μην συμβαίνει τίποτε.
Για τον ΣΥΡΙΖΑ οι πανελλαδικές εξετάσεις πάντα ήταν μια «δοκιμασία» μεγάλης διάρκειας, μια μαραθώνια κούρσα με τεράστιο ψυχολογικό και δυσβάσταχτο οικονομικό κόστος για τους ίδιους τους μαθητές και τις μαθήτριες αλλά και για τις οικογένειές τους.
Οι μύθοι, που χρόνια καλλιεργούνται, γύρω από τις πανελλαδικές εξετάσεις ότι τάχα είναι το μόνο δίκαιο, αδιάβλητο και αξιοκρατικό σύστημα εισαγωγής έχουν καταρρεύσει. Η εκπαιδευτική κοινότητα αλλά και η κοινωνία πια γνωρίζει καλά ότι είναι άδικες, ότι ενισχύουν την ταξικότητα της εκπαίδευσης, τον ανταγωνισμό και τους αποκλεισμούς, ότι είναι διαβλητές όπως έδειξε ή ίδια η ζωή, και ότι ταλαιπωρούν οικονομικά και ψυχικά τους μαθητές και τις οικογένειες τους, ενώ είναι αντιπαιδαγωγικές, γιατί η αντίληψη που λέει ότι η εκπαίδευση μπορεί να «ευημερεί» μόνο σε ένα περιβάλλον εξετάσεων δεν είναι παιδαγωγικά ορθή.
Τι κάνει όμως το Υπουργείο Παιδείας; Παρά τις αντιδράσεις του συνόλου της εκπαιδευτικής κοινότητας, επεκτείνει το θεσμό των πανελλαδικών σε όλες τις τάξεις του Λυκείου. Στόχος της κυβέρνησης η μείωση του αριθμού των αποφοίτων του Γενικού Λυκείου και η βίαιη εξώθηση των μαθητών και μαθητριών στην πρόωρη άτυπη κατάρτιση μετά το γυμνάσιο και στην απλήρωτη και εκμεταλλευτική μαθητεία. Έτσι αύριο, και για πρώτη φορά στα χρονικά της ελληνικής εκπαίδευσης, πρόχειρα και βιαστικά, μπαίνουν στην ψυχοφθόρα διαδικασία εξετάσεων πανελλαδικού τύπου και οι μαθητές της Α' Λυκείου. Γιατί Το Υπουργείο Παιδείας αγνοεί συστηματικά τη βασική επιστημονική αρχή ότι οι αλλαγές -ακόμα και οι μικρότερες- στο εκπαιδευτικό σύστημα απαιτούν ενδελεχή μελέτη, διάλογο, πειραματική εφαρμογή. Δεν αγνοεί όμως τις οδηγίες του ΟΟΣΑ για μείωση του αριθμού των αποφοίτων του Γενικού λυκείου και για αντικατάσταση της συνολικής γνώσης από τις δεξιότητες, την κατάρτιση, τη μαθητεία, τη διά βίου μάθηση. Η ηγεσία του Υπ Παιδείας έχει κάνει τις πολιτικές της επιλογές διαθέτει 1.570.000 ευρώ για τη δημιουργία της τράπεζας θεμάτων, ενώ με το ίδιο ποσό θα μπορούσε να προσλάβει πάνω από 1.000 αναπληρωτές, με τους οποίους θα μπορούσε να αντιμετωπίσει σημαντικό μέρος των εκπαιδευτικών κενών των σχολείων.
Ο ΣΥΡΙΖΑ έχει κάνει επίσης τις πολιτικές επιλογές του που βρίσκονται στον αντίποδα της πολιτικής της κυβέρνησης. Η αυριανή κυβέρνηση της Αριστεράς :
- Θα καταργήσει το νόμο περί «νέου λυκείου» και θα αποδεσμεύσει άμεσα τις εξετάσεις για την απόκτηση του απολυτηρίου Λυκείου από την πρόσβαση στην τριτοβάθμια εκπαίδευση. Παράλληλα θα επανεξετάσει το ατελείωτο πλέγμα εξετάσεων και θα το αντικαταστήσει με ένα διαρκή πολύπλευρο έλεγχο των γνώσεων των μαθητών που δεν θα διακόπτει την εκπαιδευτική διαδικασία και κυρίως δεν θα δημιουργεί στους μαθητές και στις μαθήτριες το αίσθημα της απόρριψης και της αποτυχίας.
- Θα ξεκινήσει ένα ουσιαστικό διάλογο με τους εκπαιδευτικούς όλων των βαθμίδων, τους εκπαιδευόμενους, όλη την ελληνική κοινωνία για την ανασυγκρότηση της δημόσιας παιδείας που επιβάλλεται.Η εκπαιδευτική μεταρρύθμιση που επιδιώκει ο ΣΥΡΙΖΑ έχει έναν ξεκάθαρο στόχο να διασφαλίσει το καθολικό δικαίωμα στη μόρφωση σε ένα ποιοτικά αναβαθμισμένο, δημόσιο και δωρεάν εκπαιδευτικό σύστημα, γι αυτό προτείνει :
- 12χρονη υποχρεωτική εκπαίδευση για όλες και όλους και 2χρονη υποχρεωτική προσχολική αγωγή.
- Ενιαίο λύκειο θεωρίας και πράξης και μεταλυκειακή δημόσια τεχνολογική εκπαίδευση,
- Ελεύθερη πρόσβαση στη τριτοβάθμια εκπαίδευση.
- Ενιαίο χώρο Ανώτατης Εκπαίδευσης και Έρευνας