Σελίδες

Απεργούν οι αναπληρωτές εκπαιδευτικοί στο Βερολίνο κατά την διάρκεια ... των εξετάσεων

Εβδομαδιαία προειδοποιητική απεργία των εκπαιδευτικών στο Βερολίνο
Deutsche Welle

Οι αναπληρωτές διδάσκοντες της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης στο Βερολίνο απεργούν προειδοποιητικά. Κύρια διεκδίκησή τους είναι η μισθολογική τους εξίσωση με τους μόνιμους εκπαιδευτικούς. 
Οι αναπληρωτές εκπαιδευτικοί της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης στο Βερολίνο συμμετείχαν σε προειδοποιητική απεργία.

Βασική τους διεκδίκηση είναι η μισθολογική τους εξίσωση με τους συναδέλφους του, οι οποίοι εργάζονται με καθεστώς μόνιμης απασχόλησης. Αξιοσημείωτο είναι ότι οι κινητοποιήσεις των εκπαιδευτικών γίνονται σε ένα διάστημα κατά το οποίο διεξάγονται οι προφορικές εξετάσεις για το γερμανικό σχολικό απολυτήριο.

Η Ίλζε Σάαντ, μέλος του διοικητικού συμβουλίου του συνδικάτου «Αγωγή και Επιστήμη» χαρακτηρίζει την ανισότητα μονίμων και αναπληρωτών εκπαιδευτικών σκανδαλώδη. Η ίδια έχει εργαστεί 27 ολόκληρα χρόνια ως δευτεροβάθμια εκπαιδευτικός, αρχικά ως αναπληρώτρια και αργότερα ως μόνιμη και προειδοποιεί ότι «αν η Γερμανία εξακολουθήσει να επιτρέπει αυτήν την κοινωνία δύο ταχυτήτων μεταξύ των εκπαιδευτικών, φοβάμαι ότι το επάγγελμα θα πάψει να είναι ελκυστικό».

Αυξημένες ανάγκες σε εκπαιδευτικούς

Στη Γερμανία υπάρχουν 200.000 αναπληρωτές εκπαιδευτικοί και περίπου 640.000 μόνιμοι. Οι τελευταίοι απολαμβάνουν των ειδικών προνομίων που προβλέπονται για τους κρατικούς λειτουργούς. Όπως οι αστυνομικοί και οι δικαστές, η θέση τους είναι εξασφαλισμένη, έχοντας ταυτόχρονα και ασφαλιστικά πλεονεκτήματα, καθώς το κράτος καταβάλλει τις εισφορές για τη συνταξιοδότησή τους. Έτσι, όπως λέει η Σάαντ, οι αναπληρωτές έχουν στη διάθεσή τους μηνιαίως 500-600 ευρώ λιγότερα από τους μόνιμους συναδέλφους τους. Σύμφωνα με στοιχεία του Συμβουλίου των υπουργών Παιδείας (ΚΜΚ) των 16 γερμανικών κρατιδίων, οι εκπαιδευτικοί της δευτεροβάθμιας δημόσιας εκπαίδευσης ξεκινούν τη σταδιοδρομία τους με ένα μέσο ετήσιο εισόδημα 45.000 ευρώ, το οποίο αυξάνεται σε 55.000 ευρώ μετά από 15 χρόνια υπηρεσίας, για να ανέλθει στα περίπου 60.000 ευρώ στο τέλος της επαγγελματικής τους διαδρομής. Η Γερμανία βρίσκεται έτσι αισθητά υψηλότερα από το μέσο όρο των χωρών του ΟΑΣΑ, πίσω από το Λουξεμβούργο και την Ελβετία. Οι μισθοί των εκπαιδευτικών εμφανίζουν ωστόσο σημαντικότατες αποκλίσεις από κρατίδιο σε κρατίδιο.


Τα δύο τρίτα των νέων εκπαιδευτικών στη Γερμανία επιδιώκουν, βάσει δημοσκόπησης του ιδρύματος Vodafone, να μονιμοποιηθούν, γι΄αυτό και δέχονται να εργάζονται με διαδοχικές συμβάσεις εργασίας μέχρι να συμβεί αυτό. Ο χρόνος αναμονής για τη μονιμοποίηση ποικίλει ανάλογα με το κρατίδιο και το μάθημα διδασκαλίας. Τα κρατίδια του Βερολίνου και της Σαξονίας επιθυμούν να απαλλαγούν από το σύστημα της μονιμότητας στην εκπαίδευση για οικονομικούς λόγους.

Γεγονός είναι ότι ο σχεδιασμός στον κλάδο της εκπαίδευσης δημιουργεί αυξημένες ανάγκες σε εκπαιδευτικούς. Πολλά γερμανικά σχολεία μετατρέπονται σε ολοήμερα, ενώ ολοένα περισσότερα με ειδικές ανάγκες γίνονται δεκτά σε κανονικά σχολεία. Έτσι πολλοί σπουδαστές του κλάδου μπορούν να ελπίζουν ότι το πτυχίο τους θα τους εξασφαλίσει μία σίγουρη θέση εργασίας.

dpa / Sabine Damaschke / Άρης Καλτιριμτζής
Υπεύθ. σύνταξης: Κώστας Συμεωνίδης