Σελίδες

Διαβάζετε παραμύθια στα παιδιά σας - Γίνονται εξυπνότερα!

Οι παιδίατροι συνήθως προτείνουν στους γονείς  να διαβάζουν παραμύθια στα παιδιά τους από πολύ μικρή ηλικία.
Για πρώτη φορά, η επιστήμη έχει βάσιμες αποδείξεις ότι το διάβασμα παραμυθιών σε παιδιά προσχολικής ηλικίας ενεργοποιεί μέρη του εγκεφάλου τους που βοηθούν στην ανάπτυξη της φαντασίας και της κατανόησης μιας αφήγησης  -δεξιότητες  που αποτελούν κλειδί στην ανάπτυξη της γλωσσικής ικανότητας, αλλά και των ικανοτήτων στη γραφή και την ανάγνωση.

«Υπάρχουν πολλές έρευνες που βρήκαν εμπειρικές ενδείξεις ότι η ανάγνωση στα παιδιά έχει αντίκτυπο στην παιδεία και την προφορική γλωσσική ετοιμότητα» λέει ο Dr. Thomas DeWitt, διευθυντής του τμήματος γενικής και της κοινότητας Παιδιατρικής στο Νοσοκομείο Παίδων του Cincinnati.

«Αλλά πριν από την εν λόγω μελέτη, πραγματικά δεν ήμασταν σε θέση να απαντήσουμε στο ερώτημα «Μήπως υπάρχει βιολογικός αντίκτυπος στη λειτουργία του εγκεφάλου;»
Η έρευνα δημοσιεύτηκε στο περιοδικό Pediatrics και οι ερευνητές μελέτησαν τους εγκεφάλους 19 παιδιών ηλικίας από 3 έως 5 ετών, χρησιμοποιώντας μαγνητικό τομογράφο.

Οι μελετητές, έβαζαν τα παιδιά να ακούν ηχογραφημένα παραμύθια ενώ υπήρχε ταυτόχρονα θόρυβος από το περιβάλλον, προκειμένου να αντιληφθούν πώς ανταποκρίνεται το μυαλό των παιδιών σε διαφορετικά ερεθίσματα.
Η ομάδα συγκέντρωσε επίσης πληροφορίες σχετικά με το πόσα ερεθίσματα έπαιρνε το παιδί από το σπίτι με την ανάγνωση, ρωτώντας  τους γονείς πόσο συχνά διάβαζαν παραμύθια στα παιδιά τους και αν αυτά είχαν εκτεθεί σε μια ποικιλία βιβλίων.

Τα αποτελέσματα της μελέτης έδειξαν, ότι στα παιδιά που άκουγαν συχνά παραμύθια και ιστορίες από τους γονείς τους, σημειώθηκε εντονότερη  δραστηριότητα στα μέρη του εγκεφάλου που βοηθούν στην κατανόηση της αφήγησης και στην φαντασία. Αυτές οι περιοχές των εγκεφάλων, έδειξαν να δραστηριοποιούνται σημαντικά όταν τα παιδιά άκουγαν τα ηχογραφημένα παραμύθια.

«Αυτό είναι ένα μία μικρή και πολύ πρώιμη μελέτη, αλλά το συναρπαστικό είναι πως κατάφερε να αποδείξει ότι η πρόωρη ανάγνωση έχει αντίκτυπο στα τμήματα του εγκεφάλου που είναι θεμελιώδους σημασίας για την ανάπτυξη της παιδείας», δήλωσε ο DeWitt. «Είναι βιολογικές αποδείξεις που ξεπερνούν τις εμπειρικές μελέτες». 

Η Αμερικανική Ακαδημία Παιδιάτρων, έχει κάνει λόγο και στο παρελθόν για την σημαντική συμβολή του διαβάσματος στη βελτίωση των γλωσσικών, αντιληπτικών και κοινωνικό-συναισθηματικών δεξιοτήτων, στα παιδιά προσχολικής ηλικίας.
«Οι γονείς που περνούν χρόνο διαβάζοντας παραμύθια στα παιδιά τους, δημιουργούν ισχυρές σχέσεις, οι οποίες  είναι σημαντικές για τη γνωστική, τη γλωσσική και την κοινωνικό-συναισθηματική ανάπτυξη του παιδιού». 
Ο DeWitt είπε επίσης ότι είναι ακόμα ασαφές αν έχει σημασία το αν διαβάζει στο παιδί ο γονέας ή κάποιος άλλος φροντιστής, όπως η νταντά ή  δάσκαλος. «Αυτές είναι ερωτήσεις που θα αντιμετωπιστούν σε μελλοντικές έρευνες. Είναι επίσης σημαντικό να επιχειρήσουμε παρόμοιες μελέτες σε μεγαλύτερα δείγματα.»
Ο επικεφαλής των ερευνών, Thomas DeWitt δήλωσε ενθουσιασμένος με το γεγονός ότι υπάρχουν πια βιολογικές αποδείξεις γι’ αυτό που οι γονείς ήξεραν εκ των προτέρων: Ότι το να διαβάζουν στα παιδιά τους είναι μια σημαντική συνήθεια που τα βοηθά να αναπτύξουν τον εγκέφαλό τους.
ΠΗΓΗ: babyradio.gr, μετάφραση Θωμαΐδου Ευθυμία Ζωή