Σελίδες

«Εργαστήρια Συμμετοχικού Σχεδιασμού» στο Δήμο Αγίας Παρασκευής: Μαθητές, εκπαιδευτικοί και γονείς 3 σχολείων σχεδιάζουν προαύλιο χώρο

Ο Δήμος Αγίας Παρασκευής σε συνεργασία με το 7ο Δημοτικό, το 13ο Νηπιαγωγείο και το 4ο Γυμνάσιο προγραμματίζει την Υλοποίηση «Εργαστηρίων Συμμετοχικού Σχεδιασμού» στο 7ο Δημοτικό Σχολείο, το 13ο Νηπιαγωγείο και το 4ο Γυμνάσιο Αγ. Παρασκευής με τη συμμετοχή μαθητών, εκπαιδευτικών και γονέων και των τριών σχολείων και αντικείμενο τον σχεδιασμό του προαύλιου χώρου του 7ου Δημοτικού και του 13ου Νηπιαγωγείου και του τμήματος της οδού Αρτέμονος ανάμεσα στο 7ο Δημοτικό και το 4ο Γυμνάσιο.

Στο πλαίσιο αυτό πραγματοποιείται ενημερωτική συνάντηση και συζήτηση για την οργάνωση της ανωτέρω δράσης τη Δευτέρα 21 Δεκεμβρίου και ώρα 17:00 στην αίθουσα εκδηλώσεων του 7ου Δημοτικού.

Αναλυτικά το σχετικό έγγραφο του Δήμου:


Πρόσκληση σε συνάντηση στο 7ο Δημοτικότην Δευτέρα 21 Δεκεμβρίου και ώρα 17:00

ΘΕΜΑ: Υλοποίηση «Εργαστηρίων Συμμετοχικού Σχεδιασμού» στο 7ο Δημοτικό Σχολείο, το 13ο Νηπιαγωγείο και το 4ο Γυμνάσιο Αγ. Παρασκευής με αντικείμενο τον σχεδιασμό του προαύλιου χώρου του 7ου Δημοτικού και του 13ου Νηπιαγωγείου και του τμήματος της οδού Αρτέμονος ανάμεσα στο 7ο Δημοτικό και το 4ο Γυμνάσιο


Αντικείμενο του προγράμματος είναι η διεξαγωγή εργαστηρίων σχεδιασμού (design workshops), με μαθητές, γονείς και δασκάλους, που στόχο θα έχουν, αφενός, τον σχεδιασμό του προαύλιου χώρου του 7ου Δημοτικού Σχολείου και του 13ου Νηπιαγωγείου και, αφετέρου, τον σχεδιασμό του δρόμου ανάμεσα στα δύο σχολικά συγκροτήματα του Δημοτικού και του Γυμνασίου.


Πρόκειται για μια πρωτότυπη εκπαιδευτική διαδικασία, με ιδιαίτερη παιδαγωγική αξία, κατά την οποία μαθητές, αλλά και εκπαιδευτικοί, έρχονται σε επαφή με τον σχεδιασμό του χώρου. Μπαίνουν οι ίδιοι στην διαδικασία σύνταξης ενός σχεδίου και τις σχετικές μεθόδους με τις οποίες γίνεται αυτό. Παράλληλα μαθαίνουν πώς να «επικοινωνούν» την σχεδιαστική τους πρόταση στο κοινό, μέσα από παρουσιάσεις, μακέτες κ.α.


Η κοινωνική διάσταση της διαδικασίας είναι επίσης σημαντική. Μέσα από την συλλογική διαδικασία του συμμετοχικού σχεδιασμού οι μαθητές εκπαιδεύονται στο πώς να συνεργάζονται για να φέρουν εις πέρας έναν κοινό στόχο. Βλέπουν τον χώρο που καθημερινά πηγαίνουν σχολείο με μια διαφορετική ματιά και μαθαίνουν πώς να τον οικειοποιούνται. Παράλληλα το πρόγραμμα είναι ένα εισαγωγικό μάθημα για την Πόλη, τον σχεδιασμό και την ζωή σε αυτή, τον δημόσιο χώρο και τη σημασία του.


Από τη διαδικασία αυτή δεν θα προκύψει φυσικά μελέτη, αλλά προτάσεις και σχεδιαστικές επιλογές βάσει των οποίων η Τεχνική Υπηρεσία του Δήμου, σε επόμενο στάδιο, θα εκπονήσει μελέτη προκειμένου να υλοποιήσει έργο ανάπλασης. Η συγκρότηση και οργάνωση μια τέτοιας πρωτότυπης εκπαιδευτικής διαδικασίας θα έχει πολλαπλά οφέλη:

  • Αναβαθμίζει το περιεχόμενο αυτού που συνήθως χαρακτηρίζει την περιβαλλοντική εκπαίδευση στα σχολεία, εισάγοντας νέα πεδία όπως ο αστικός σχεδιασμός, η αρχιτεκτονική, η βιώσιμη κινητικότητα, η ενέργεια κ.α.
  • Βοηθάει τους μαθητές να κατανοήσουν καλύτερα το χώρο τους, να καταλάβουν τη σημασία του, τα προβλήματά του και τελικά να τον οικειοποιηθούν.
  • Ο συμμετοχικός σχεδιασμός, η δουλειά σε ομάδες και η συλλογική αντιμετώπιση των προβλημάτων χτίζει μια διαφορετική κουλτούρα συνεργασίας.
  • Τέλος αποτελεί και μια διαφορετική πρόταση, και αυτό ξεφεύγει από τα εκπαιδευτικά καθήκοντα, για το πώς θα μπορούσε να γίνεται στο μέλλον η αναβάθμιση των σχολείων παίρνοντας υπόψη τις προτάσεις των μαθητών, των εκπαιδευτικών και των γονέων.

Το πρόγραμμα θα υλοποιηθεί μέσα από μια σειρά εργαστηρίων που θα οργανωθούν και θα διεξαχθούν σε συνεργασία με τους εκπαιδευτικούς και τους γονείς, κυρίως λόγω της ηλικίας των μαθητών της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης. Ο βαθμός επιτυχίας τους κρίνεται από την συμμετοχή και είναι σημαντικό στην διαδικασία αυτή να φτιαχτεί από τα πρώτα στάδια των εργαστηρίων. Στα εργαστήρια ανάλογα και με τους συμμετέχοντες (μαθητές, γονείς, δασκάλους) θα χρησιμοποιηθούν μια σειρά μεθόδων που στοχεύουν να κάνουν τον συμμετέχοντα ενεργό τμήμα της διαδικασίας σχεδιασμού. Αυτές οι μέθοδοι είναι:

– Σχετικές διαλέξεις σε γονείς και εκπαιδευτικούς, ιδιαίτερα στα πρώτα στάδια του εργαστηρίου.

– Διαδικασίες αναγνώρισης των προβλημάτων και διατύπωσης στόχων. Πχ. «Ποιο είναι το όραμα μας για την αυλή του Σχολείου, τι αναζητούμε;». Οι διαδικασίες αυτές βασίζονται πάνω στην τεχνογνωσία που έχει αναπτυχθεί από μοντέλα συμμετοχής πολιτών, όπως το Ketso Workshop (http://www.ketso.com/) αλλά κ.α.

– Σχεδιαστικά παιχνίδια που θα βοηθήσουν την καλύτερη αναγνώριση της περιοχής μελέτης. Πχ. «Τα καλύτερα σημεία στην αυλή του σχολείου» ή «Που περνάω την μέρα μου στην αυλή του σχολείου».

– Στούντιο σχεδιασμού του χώρου, όπου οι προτάσεις και οι στόχοι θα παίρνουν πλέον και την μορφή του σχεδίου.

– Εργαστήρια υλοποίησης-κατασκευών, επιλεγμένη υλοποίηση τμημάτων της πρότασης από τους ίδιους τους χρήστες. Πχ, τοιχογραφίες, μικρές κατασκευές, φυτεύσεις.


Όλα αυτά σε ένα πλαίσιο όπου οι συμμετέχοντες θα χωρίζονται σε ομάδες, θα ανταλλάσσουν απόψεις και θα χρησιμοποιούν διάφορους τρόπους απεικόνισης (βίντεο, σχέδια, μακέτες).


Η οριστική μορφή του προγράμματος θα καθοριστεί  σε συνεργασία με τους εκπαιδευτικούς καθώς εξαρτάται και από τον τρόπο που θα ενταχθεί στο πρόγραμμα του σχολείου. Για την πλήρη οργάνωση και διεξαγωγή του προγράμματος πρόκειται να συνεργαστούμε με τη συνεργατική διεπιστημονική ομάδα «CPD ΚΟΙΝΣΕΠ» (http://cpd-consultants.gr/gr), η οποία έχει υλοποιήσει αντίστοιχες δράσεις στα Χανιά της Κρήτης και τον Άγιο Δημήτριο Αττικής.


Αξίζει να σημειωθεί ότι στην περίπτωση του Δήμου μας είναι η πρώτη φορά που θα επιχειρηθεί η προσπάθεια αυτή να παρουσιάσει άμεσα αποτελέσματα, καθώς έχουμε ήδη εντάξει σχετικό κωδικό στο τεχνικό πρόγραμμα του έτους 2016 για την υλοποίηση τεχνικού έργου.


Κοινοποίηση:

-Πρόεδρος Α΄ Βάθμιας Εκπ/σης κα. Μπασακίδου-Καράμπελα Σταυρούλα

-Πρόεδρος Β΄ Βάθμιας Εκπ/σης κ. Τραυλός Βασίλειος



Η Αντιδήμαρχος Τεχνικών Υπηρεσιών  Ο Αντιδήμαρχος Παιδείας και Πολιτισμού

Ελισάβετ Πετσατώδη                                   Πάνος Γκόνης