Σελίδες

Ο Αϊνστάϊν γράφει στον γιό του

Του Μάρκου Σαλβάγου

Το 1915, ο Αϊνστάιν είναι 36  ετών, ζει στο Βερολίνο, μακρυά απο τα δύο παιδιά του, που ζούνε με τη μητέρα τους, τη Μιλέβα, στη Ζυρίχη. Ο Αϊνστάιν με τη γυναίκα του είναι ήδη σε διάσταση, θα χωρίσουν οριστικά μετα απο τέσσερα χρόνια και ο Αϊνστάιν θα παντρευτεί σε δεύτερο γάμο την ξαδέλφη του Elsa Lowenthal. Για να δει τα παιδιά του ταξιδεύει απο το Βερολίνο στη Ζυρίχη με το τραίνο. Το γράμμα στον μεγάλο του γιό Χάνς Άλμπερτ Αϊνστάιν, έχει ημερομηνία 4 Νοεμβρίου 1915. Ο άνθρωπος ο οποίος έχει μόλις τελειώσει την Θεωρία της Σχετικότητας γράφει στο γιό του με τη γλυκύτητα και την αγωνία κάθε πατέρα που είναι μακριά απο το παιδί του. Τον αγαπάει και του το λέει.


 Posterity: Letters of Great Americans to Their Children. Το βρήκαμε στο Amazon

"Αγαπημένε μου Άλμπερτ,

Έλαβα χτές το τρυφερό σου γράμμα και μου έδωσε μεγάλη χαρά. Είχα ήδη φοβηθεί ότι δεν θα μου έγραφες ποτέ πιά. Μου είπες όταν ήμουν στην Ζυρίχη ότι νοιώθεις πολύ παράξενα και άβολα όταν έρχομαι στην Ζυρίχη. Σκέφτηκα λοιπόν ότι θα είναι πολύ καλύτερα να συναντιόμαστε σε κάποιο άλλο μέρος όπου κανείς δεν θα μπορεί να μας χαλάσει την καλή μας διάθεση. Έχω σκοπό έτσι κι’ αλλιώς να επιμείνω να περνάμε κάθε χρόνο τουλάχιστον έναν ολόκληρο μήνα μαζί, για να το αισθανθείς πραγματικά, να το δείς, ότι έχεις έναν πατέρα που σου έχει αδυναμία και που σ’ αγαπάει.

Συγχρόνως μπορείς να μάθεις από μένα πολλά καλά και όμορφα πράγματα, κάτι που κανείς άλλος δεν θα μπορέσει να στο προσφέρει. Έτσι, αυτά που κατάφερα μέσα από τόση πιεστική και επίμονη δουλειά, δεν θα ανήκουν μόνο στους άγνωστους και τους ξένους  αλλά, κυρίως, στα δυό μου αγόρια. Αυτές τις τελευταίες μέρες ολοκλήρωσα μια από τις όμορφες εργασίες της ζωής μου, όταν μεγαλώσεις ακόμα λίγο θα σου μιλήσω γι’ αυτήν. 

Χαίρομαι και εγώ πολύ που μου γράφεις ότι παίρνεις πολλή χαρά από την απασχόλησή σου με το πιάνο. Αυτή σου η απασχόληση και η ξυλουργική είναι κατά τη γνώμη μου ό,τι καλύτερο και χρησιμότερο μπορεί να κάνει κάποιος με τον δικό σου χαρακτήρα και την δική σου προσωπικότητα στην ηλικία σου, πολύ καλύτερα και από το σχολείο. Κι’ αυτό επειδή αυτές οι ασχολίες ταιριάζουν πολύ καλύτερα σε έναν νέο άνθρωπο σαν και σένα. Κοίταξε να παίζεις στο πιάνο τα μουσικά έργα που αρέσουν σε σένα και σου δίνουν χαρά, ακόμα και αν δεν είναι αυτά που σου υποδεικνύει ο δάσκαλός σου. Γιατί αυτός είναι ο τρόπος να μαθαίνουμε κάτι καλύτερα, να το κάνουμε με τόση χαρά ώστε να μην καταλαβαίνουμε καν πώς πέρασε η ώρα ενώ εμείς ήμασταν απασχολημένοι με αυτό. Εμένα κάποιες φορές με απορροφά τόσο πολύ η δουλειά ώστε να ξεχνάω να φάω το μεσημεριανό μου…

Να είσαι πάντα κοντά στον αδελφό σου,

Φιλιά και στους δυό σας από τον

Μπαμπά (Papa)

Χαιρετισμούς στη Μαμά (Mama).?

toportal.gr