Μεταξύ των 200 καλύτερων Πανεπιστημίων της παγκόσμιας κατάταξης, σε 10 από τα 30 θεματικά-επιστημονικά πεδία, βρίσκεται το Α.Π.Θ., για το έτος 2013, σύμφωνα με το Διεθνή Οργανισμό Κατάταξης QS.
Συγκεκριμένα, τα επιστημονικά πεδία στα οποία βρίσκεται το Α.Π.Θ., μεταξύ των 200 κορυφαίων, είναι ΕΔΩ
Υπάρχει σημαντικότατη βελτίωση των επιδόσεων του Α.Π.Θ. σε σχέση με τις προηγούμενες χρονιές, καθώς το 2012 το Α.Π.Θ. ήταν σε 4 επιστημονικά πεδία μεταξύ των 200 κορυφαίων, ενώ αντίστοιχα το 2011 σε 5.
Σχεδόν όλα τα επιστημονικά πεδία του Α.Π.Θ. βρέθηκαν μέσα στα κορυφαία 200 Πανεπιστήμια όσον αφορά ένα ή περισσότερα από τα 4 κριτήρια κατάταξης (Academic Reputation, Employer Reputation, Citations per paper, H-Index Citations). Ωστόσο, λόγω της μεθόδου συνδυασμού των κριτηρίων, με βάρη (weights) που διαφέρουν ανάλογα με το επιστημονικό πεδίο, δεν κατόρθωσαν να πετύχουν συνολικό σκορ εντός των 200. Ενδεικτικά αναφέρονται ΕΔΩ
Η συγκεκριμένη διάκριση του Α.Π.Θ. για το 2013 είναι ιδιαίτερα σημαντική, καθώς επιτυγχάνεται εν μέσω δύσκολων καιρών για την Παιδεία και την Κοινωνία γενικότερα και έρχεται ως επιβράβευση των προσπαθειών όλου του διδακτικού και ερευνητικού προσωπικού του Ιδρύματος, καθώς και της προσπάθειας της Διοίκησης για διεθνή ανάδειξη του έργου που επιτελείται στο Α.Π.Θ. Σημαντική, προς αυτήν την κατεύθυνση, είναι η συμβολή της Μονάδας Διασφάλισης Ποιότητας (ΜΟ.ΔΙ.Π.) του Α.Π.Θ. και της Επιτροπής Παρακολούθησης Διεθνών Συστημάτων Ταξινόμησης και Κατάταξης των Πανεπιστημίων.
Η μεθοδολογία της QS World University Rankings
Στην μεθοδολογία της QS για τα επί μέρους επιστημονικά πεδία χρησιμοποιούνται τέσσερις επιμέρους δείκτες:
• Ακαδημαϊκή έρευνα ερωτηματολογίων. Πρόκειται για το περισσότερο αμφισβητούμενο κριτήριο της QS. Στο ερωτηματολόγιο χρησιμοποιούνται ακαδημαϊκοί διαφόρων ειδικοτήτων και ερωτώνται για τα κατά τη γνώμη τους 30 καλύτερα πανεπιστήμια, χωρίς να μπορούν να επιλέξουν το δικό τους. Στην έρευνα του 2011 χρησιμοποιήθηκαν 33,744 ερωτηματολόγια από ακαδημαϊκούς που προέρχονται από 140 χώρες. Χρησιμοποιήθηκαν και ερωτηματολόγια που συμπληρώθηκαν από προηγούμενα χρόνια, καθώς θεωρήθηκε ότι η γνώμη των ακαδημαϊκών δεν αλλάζει εύκολα μέσα σε 1-2 χρόνια. Το βάρος του κριτηρίου αυτού ποικίλλει ανάλογα με το επιστημονικό πεδίο από 50% (science, technology) έως 90% (literature).
• Έρευνα ερωτηματολογίων εργοδοτών (10%). Πρόκειται για ίδιου τύπου με την προηγούμενη έρευνα ερωτηματολογίων, μόνο που απευθύνεται σε δείγμα εργοδοτών των αποφοίτων των πανεπιστημίων. Στην έρευνα του 2011 χρησιμοποιήθηκαν 16,875 ερωτηματολόγια από 130 χώρες. Το κριτήριο αυτό θεωρείται ότι αντανακλά την ποιότητα διδασκαλίας των πανεπιστημίων. Το βάρος του κριτηρίου αυτού ποικίλλει ανάλογα με το επιστημονικό πεδίο από 10% (life and natural sciences, social sciences, humanities) έως 40% (accounting, finance).
• Αριθμός ετερο-αναφορών ανά εργασία (20%). Η QS χρησιμοποιεί τα δεδομένα της βάσης Scopus. Αθροίζεται ο συνολικός αριθμός ετερο-αναφορών σε εργασίες της τελευταίας πενταετίας που συνεγράφησαν από μέλη ΔΕΠ του Πανεπιστημίου πάνω στο συγκεκριμένο επιστημονικό τομέα και διαιρούνται με τον αντίστοιχο συνολικό αριθμό εργασιών. Ο τομέας μιας εργασίας δεν καθορίζεται από το Τμήμα από το οποίο προέρχονται οι συγγραφείς αλλά από τον κύριο επιστημονικό τομέα των περιοδικών στα οποία έχουν δημοσιευτεί οι εργασίες, ο οποίος καθορίζεται από τον κωδικό ASJC (All Science Journal Classification). Τα διεπιστημονικά περιοδικά δεν συμπεριλαμβάνονται. Το βάρος του κριτηρίου αυτού ποικίλλει ανάλογα με το επιστημονικό πεδίο από 0% (literature) έως 25% (life and natural sciences).
• H-index: Αυτό το κριτήριο έχει εισαχθεί για πρώτη φορά φέτος. Πρόκειται για το γνωστό μας h-index, αλλά προσαρμοσμένο σε ομάδες εργασιών. Συγκεκριμένα, προσμετράται ο αριθμός ετερο-αναφορών για κάθε εργασία του ιδρύματος πάνω στον συγκεκριμένο τομέα και ο αριθμός h-index υποδηλώνει ότι h εργασίες έχουν πάνω από h αναφορές. Χρησιμοποιούνται 2 δείκτες, το h1 που αφορά στις εργασίες που χαρακτηρίζονται ως ανήκουσες σε συγκεκριμένο επιστημονικό τομέα και το h2 που αφορά τις εργασίες που χαρακτηρίζονται ως ανήκοντα MONO σε συγκεκριμένο επιστημονικό τομέα. Οι δύο δείκτες συναθροίζονται (μέσος όρος) με βάρος διπλάσιο στον h2. Το βάρος του κριτηρίου αυτού ποικίλλει ανάλογα με το επιστημονικό πεδίο από 0% (literature) έως 25% (life and natural sciences).
Σύνθεση ΜΟΔΙΠ-ΑΠΘ
Πρόεδρος
Πρόεδρος: Αναπληρώτρια Πρύτανη, Καθηγήτρια Δέσπω Αθ. Λιάλιου, Αντιπρύτανις Ακαδημαϊκών Υποθέσεων & Προσωπικού
Μέλη
Καθηγήτρια Μαρία Λαζαρίδου (Τμήμα Βιολογίας), Μέλος ΜΟΔΙΠ-ΑΠΘ, Πρόεδρος Επιτροπής Ευρωπαϊκών Προγραμμάτων
Καθηγητής Βασίλειος Γούναρης (Τμήμα Ιστορίας-Αρχαιολογίας
Καθηγητής Κωνσταντίνος Κυπαρισσίδης (Τμήμα Χημικών Μηχανικών)
Γραμματέας: Αλεξάνδρα Τζανεράκη, υπάλληλος ΙΔΑΧ
Σύνθεση Επιτροπής Παρακολούθησης Διεθνών Συστημάτων Ταξινόμησης και Κατάταξης των Πανεπιστημίων
Πρόεδρος: Αναπληρώτρια Πρύτανη, Καθηγήτρια Δέσπω Αθ. Λιάλιου, Αντιπρύτανις Ακαδημαϊκών Υποθέσεων & Προσωπικού, Πρόεδρος ΜΟΔΙΠ-ΑΠΘ
Μέλη:
Καθηγήτρια Μαρία Λαζαρίδου (Τμήμα Βιολογίας), Μέλος ΜΟΔΙΠ-ΑΠΘ, Πρόεδρος Επιτροπής Ευρωπαϊκών Προγραμμάτων
Καθηγητής Γεώργιος Καρακιουλάκης (Τμήμα Ιατρικής)
Αναπλ. Καθηγητής Νικόλαος Βασιλειάδης (Τμήμα Πληροφορικής)
Αναπλ. Καθηγητής Νικόλαος Καραμπετάκης (Τμήμα Μαθηματικών)
Αλεξάνδρα Τζανεράκη, υπάλληλος ΙΔΑΧ
Πηγη: esos.gr
Συγκεκριμένα, τα επιστημονικά πεδία στα οποία βρίσκεται το Α.Π.Θ., μεταξύ των 200 κορυφαίων, είναι ΕΔΩ
Υπάρχει σημαντικότατη βελτίωση των επιδόσεων του Α.Π.Θ. σε σχέση με τις προηγούμενες χρονιές, καθώς το 2012 το Α.Π.Θ. ήταν σε 4 επιστημονικά πεδία μεταξύ των 200 κορυφαίων, ενώ αντίστοιχα το 2011 σε 5.
Σχεδόν όλα τα επιστημονικά πεδία του Α.Π.Θ. βρέθηκαν μέσα στα κορυφαία 200 Πανεπιστήμια όσον αφορά ένα ή περισσότερα από τα 4 κριτήρια κατάταξης (Academic Reputation, Employer Reputation, Citations per paper, H-Index Citations). Ωστόσο, λόγω της μεθόδου συνδυασμού των κριτηρίων, με βάρη (weights) που διαφέρουν ανάλογα με το επιστημονικό πεδίο, δεν κατόρθωσαν να πετύχουν συνολικό σκορ εντός των 200. Ενδεικτικά αναφέρονται ΕΔΩ
Η συγκεκριμένη διάκριση του Α.Π.Θ. για το 2013 είναι ιδιαίτερα σημαντική, καθώς επιτυγχάνεται εν μέσω δύσκολων καιρών για την Παιδεία και την Κοινωνία γενικότερα και έρχεται ως επιβράβευση των προσπαθειών όλου του διδακτικού και ερευνητικού προσωπικού του Ιδρύματος, καθώς και της προσπάθειας της Διοίκησης για διεθνή ανάδειξη του έργου που επιτελείται στο Α.Π.Θ. Σημαντική, προς αυτήν την κατεύθυνση, είναι η συμβολή της Μονάδας Διασφάλισης Ποιότητας (ΜΟ.ΔΙ.Π.) του Α.Π.Θ. και της Επιτροπής Παρακολούθησης Διεθνών Συστημάτων Ταξινόμησης και Κατάταξης των Πανεπιστημίων.
Η μεθοδολογία της QS World University Rankings
Στην μεθοδολογία της QS για τα επί μέρους επιστημονικά πεδία χρησιμοποιούνται τέσσερις επιμέρους δείκτες:
• Ακαδημαϊκή έρευνα ερωτηματολογίων. Πρόκειται για το περισσότερο αμφισβητούμενο κριτήριο της QS. Στο ερωτηματολόγιο χρησιμοποιούνται ακαδημαϊκοί διαφόρων ειδικοτήτων και ερωτώνται για τα κατά τη γνώμη τους 30 καλύτερα πανεπιστήμια, χωρίς να μπορούν να επιλέξουν το δικό τους. Στην έρευνα του 2011 χρησιμοποιήθηκαν 33,744 ερωτηματολόγια από ακαδημαϊκούς που προέρχονται από 140 χώρες. Χρησιμοποιήθηκαν και ερωτηματολόγια που συμπληρώθηκαν από προηγούμενα χρόνια, καθώς θεωρήθηκε ότι η γνώμη των ακαδημαϊκών δεν αλλάζει εύκολα μέσα σε 1-2 χρόνια. Το βάρος του κριτηρίου αυτού ποικίλλει ανάλογα με το επιστημονικό πεδίο από 50% (science, technology) έως 90% (literature).
• Έρευνα ερωτηματολογίων εργοδοτών (10%). Πρόκειται για ίδιου τύπου με την προηγούμενη έρευνα ερωτηματολογίων, μόνο που απευθύνεται σε δείγμα εργοδοτών των αποφοίτων των πανεπιστημίων. Στην έρευνα του 2011 χρησιμοποιήθηκαν 16,875 ερωτηματολόγια από 130 χώρες. Το κριτήριο αυτό θεωρείται ότι αντανακλά την ποιότητα διδασκαλίας των πανεπιστημίων. Το βάρος του κριτηρίου αυτού ποικίλλει ανάλογα με το επιστημονικό πεδίο από 10% (life and natural sciences, social sciences, humanities) έως 40% (accounting, finance).
• Αριθμός ετερο-αναφορών ανά εργασία (20%). Η QS χρησιμοποιεί τα δεδομένα της βάσης Scopus. Αθροίζεται ο συνολικός αριθμός ετερο-αναφορών σε εργασίες της τελευταίας πενταετίας που συνεγράφησαν από μέλη ΔΕΠ του Πανεπιστημίου πάνω στο συγκεκριμένο επιστημονικό τομέα και διαιρούνται με τον αντίστοιχο συνολικό αριθμό εργασιών. Ο τομέας μιας εργασίας δεν καθορίζεται από το Τμήμα από το οποίο προέρχονται οι συγγραφείς αλλά από τον κύριο επιστημονικό τομέα των περιοδικών στα οποία έχουν δημοσιευτεί οι εργασίες, ο οποίος καθορίζεται από τον κωδικό ASJC (All Science Journal Classification). Τα διεπιστημονικά περιοδικά δεν συμπεριλαμβάνονται. Το βάρος του κριτηρίου αυτού ποικίλλει ανάλογα με το επιστημονικό πεδίο από 0% (literature) έως 25% (life and natural sciences).
• H-index: Αυτό το κριτήριο έχει εισαχθεί για πρώτη φορά φέτος. Πρόκειται για το γνωστό μας h-index, αλλά προσαρμοσμένο σε ομάδες εργασιών. Συγκεκριμένα, προσμετράται ο αριθμός ετερο-αναφορών για κάθε εργασία του ιδρύματος πάνω στον συγκεκριμένο τομέα και ο αριθμός h-index υποδηλώνει ότι h εργασίες έχουν πάνω από h αναφορές. Χρησιμοποιούνται 2 δείκτες, το h1 που αφορά στις εργασίες που χαρακτηρίζονται ως ανήκουσες σε συγκεκριμένο επιστημονικό τομέα και το h2 που αφορά τις εργασίες που χαρακτηρίζονται ως ανήκοντα MONO σε συγκεκριμένο επιστημονικό τομέα. Οι δύο δείκτες συναθροίζονται (μέσος όρος) με βάρος διπλάσιο στον h2. Το βάρος του κριτηρίου αυτού ποικίλλει ανάλογα με το επιστημονικό πεδίο από 0% (literature) έως 25% (life and natural sciences).
Σύνθεση ΜΟΔΙΠ-ΑΠΘ
Πρόεδρος
Πρόεδρος: Αναπληρώτρια Πρύτανη, Καθηγήτρια Δέσπω Αθ. Λιάλιου, Αντιπρύτανις Ακαδημαϊκών Υποθέσεων & Προσωπικού
Μέλη
Καθηγήτρια Μαρία Λαζαρίδου (Τμήμα Βιολογίας), Μέλος ΜΟΔΙΠ-ΑΠΘ, Πρόεδρος Επιτροπής Ευρωπαϊκών Προγραμμάτων
Καθηγητής Βασίλειος Γούναρης (Τμήμα Ιστορίας-Αρχαιολογίας
Καθηγητής Κωνσταντίνος Κυπαρισσίδης (Τμήμα Χημικών Μηχανικών)
Γραμματέας: Αλεξάνδρα Τζανεράκη, υπάλληλος ΙΔΑΧ
Σύνθεση Επιτροπής Παρακολούθησης Διεθνών Συστημάτων Ταξινόμησης και Κατάταξης των Πανεπιστημίων
Πρόεδρος: Αναπληρώτρια Πρύτανη, Καθηγήτρια Δέσπω Αθ. Λιάλιου, Αντιπρύτανις Ακαδημαϊκών Υποθέσεων & Προσωπικού, Πρόεδρος ΜΟΔΙΠ-ΑΠΘ
Μέλη:
Καθηγήτρια Μαρία Λαζαρίδου (Τμήμα Βιολογίας), Μέλος ΜΟΔΙΠ-ΑΠΘ, Πρόεδρος Επιτροπής Ευρωπαϊκών Προγραμμάτων
Καθηγητής Γεώργιος Καρακιουλάκης (Τμήμα Ιατρικής)
Αναπλ. Καθηγητής Νικόλαος Βασιλειάδης (Τμήμα Πληροφορικής)
Αναπλ. Καθηγητής Νικόλαος Καραμπετάκης (Τμήμα Μαθηματικών)
Αλεξάνδρα Τζανεράκη, υπάλληλος ΙΔΑΧ
Πηγη: esos.gr