Σελίδες

"Οικογένεια-patchwork" και τα Παιδιά-Πακέτα

   Μια νέα υπηρεσία που αποφάσισαν να παρέχουν οι Γερμανικοί Σιδηρόδρομοι, για τα παιδιά που ταξιδεύουν μόνα, ανέδειξαν ένα πολύ ενδιαφέρον κοινωνικό θέμα. 

   32.500 παιδιά, από χωρισμένες οικογένειες, ταξιδεύουν μόνα τους με τρένο, για να συναντήσουν τον ένα από τους δυο γονείς τους. Το νούμερο είναι πολύ μεγάλο. Αναλογικά για την Ελλάδα, θα σήμαινε ότι 4-5.000 παιδιά ταξιδεύουν μόνα τους για ώρες, Σαββατοκύριακα ή αργίες. Ασύληπτος αριθμός για τα δικά μας δεδομένα και τις δικές μας αξίες. 

   Το θέμα βέβαια έχει δυο διαστάσεις. Από την μια η οργάνωση, με την ανάληψη έμμισθης συνοδείας αυτών των παιδιών (σαν πακέτα όπως οι ίδιοι οι Γερμανοί λένε), και από την άλλη η αποδιοργάνωση των οικογενειακών δεσμών και της φροντίδας για τα παιδιά.

   Βεβαίως, άλλο Γερμανία και άλλο Ελλάδα θα πει κάποιος. Αλλά επειδή η Γερμανία επιδιώκει να αυτοδιορισθεί, η πρωτεύουσα, το πρότυπο και ο οδηγός της χώρας μας, τουλάχιστον να ξέρουμε και να προσέχουμε. Καλύτερα μια πιο ανθρώπινη κοινωνία, για να μην χρειάζεται να οργανώνεις την αποδιοργάνωση της ... 

halandripedia


Ακολουθεί η παρουσίαση του θέματος με άρθρο από την Deutsche Welle: 


Ειδικό σέρβις για παιδιά χωρισμένων γονέων


Τα γερμανικά τρένα προσφέρουν από το 2003 ένα ειδικό σέρβις για παιδιά χωρισμένων γονέων που διακινούνται τα Σαββατοκύριακα ή τις γιορτές με τα τρένα. Μέχρι τώρα το χρησιμοποιούν ετησίως 32.500 παιδιά (!!).

Η ‘οικογένεια-patchwork’ ή κολάζ είναι η δεύτερη πιο συνηθισμένη μορφή οικογένειας στη Γερμανία. Πρόκειται για οικογένειες με γονείς χωρισμένους και ξαναπαντρεμένους που απέκτησαν παιδιά και από τους προηγούμενους γάμους τους. Έτσι τα Σαββατοκύριακα ή τα Χριστούγεννα και το Πάσχα στις αποβάθρες των γερμανικών σταθμών οι επιβάτες συναντούν πολλά παιδιά που ταξιδεύουν μόνα τους.
Το πρόβλημα είναι γνωστό από το 1996 όταν για πρώτη φορά παρατηρήθηκε μεγάλη αύξηση του αριθμού των διαζυγίων και των ‘οικογενειών-patchwork’. Ιδιώτες και κοινωνικοί φορείς ανέλαβαν ήδη από το 1997 την συνοδεία παιδιών που ταξίδευαν με τρένα πότε στον έναν και πότε στον άλλο γονέα.

Από το 2003 οι Γερμανικοί Σιδηρόδρομοι άρχισαν να χρηματοδοτούν κατά 40% το σέρβις σε οκτώ κεντρικές αρτηρίες που συνδέουν το Βερολίνο με το Αμβούργο τη Στουτγάρδη, τη Φραγκφούρτη, την Κολωνία, αλλά και την Βασιλεία, στην Ελβετία.
Το σέρβις ή όπως το ονομάζουν οι Γερμανικοί Σιδηρόδρομοι Kids on tour κοστίζει 25 ευρώ για κάθε διαδρομή. Οι ‘συνοδοί’ είναι συνήθως έμπειροι κοινωνικοί λειτουργοί ή εθελοντές διαφόρων κοινωνικών φορέων όπως π.χ. της Οργάνωσης των Καλών Σαμαριτών κλπ. 
Το αντικείμενο της δουλειάς τους δεν είναι απλό, διότι στη ‘συνοδεία’ συμπεριλαμβάνεται και συζήτηση και απασχόληση του κάθε παιδιού κατά τη διάρκεια της διαδρομής, η οποία ξεπερνά συνήθως τις 3 ώρες.
Το μέτρο θεωρείται ιδιαίτερα θετικό και φαίνεται ότι πολλοί χωρισμένοι γονείς το επικροτούν. Ψυχολόγοι και κοινωνικοί λειτουργοί κρούουν όμως τον κώδωνα του κινδύνου δηλώνοντας ότι τα τελευταία χρόνια τα παιδιά έχουν μετατραπεί σε ‘πακέτα’, γι’ αυτό καλούν τους γονείς να σχεδιάζουν μεγαλύτερης διάρκειας διαμονή για τα παιδιά τους.

DPA / Bundesbahn / Βιβή Παπαναγιώτου / Deutsche Welle