Σελίδες

Το σπουδαιότερο πολιτιστικό συγκρότημα στον πλανήτη

Δύο σημαντικές ειδήσεις ανέδειξε η χθεσινή τεχνική ξενάγηση των δημοσιογράφων στο Κέντρο Πολιτισμού Ιδρυμα «Σταύρος Νιάρχος» στο Φάληρο. Το συγκρότημα που σχεδίασε ο Ρέντζο Πιάνο κέρδισε ήδη την πρώτη του διάκριση από το έγκυρο αμερικανικό περιοδικό «Engineering News Record» (ENR) και περιλαμβάνεται στα σπουδαιότερα οικοδομήματα του 2016 σε ολόκληρο τον πλανήτη.

Τιμήθηκε με το πρώτο βραβείο στον τομέα του πολιτισμού, βάζοντας πλώρη για το πρώτο πλατινένιο Leed, την ανώτερη διάκριση για «πράσινα» κτίρια. Το δεύτερο καλό νέο αφορά τη συντήρηση του συγκροτήματος, αφού το ίδρυμα αποφάσισε να αναλάβει το κόστος για την επόμενη πενταετία, παρ’ όλο που ετοιμάζεται να το παραδώσει στο Δημόσιο στο τέλος του χρόνου.

Η ξενάγηση στο νέο κόσμημα της πρωτεύουσας απέδειξε ότι το συγκρότημα εξακολουθεί να κρύβει πολλά «μυστικά». Οι Μάνος Βράιλας, Μιχάλης Παπαφιλίππου και Κώστας Βαβαλέτσκος, επικεφαλής της εταιρείας ΓΕΚ-ΤΕΡΝΑ που κατασκεύασε το έργο, έδωσαν άγνωστες πληροφορίες που αποδεικνύουν ότι το Κέντρο Πολιτισμού αποτελεί και ένα τεχνολογικό επίτευγμα.

Ο χαρακτηρισμός αφορά κυρίως το εντυπωσιακό στέγαστρο, «το DNA της κατασκευής», όπως το αποκαλεί ο Ρέντζο Πιάνο. Ο αρχιτέκτονας είχε την ιδέα να χρησιμοποιήσει ένα ξεχασμένο υλικό, το φεροτσιμέντο, που το είχε διδαχτεί ως φοιτητής από τον καθηγητή Νέρβι. Πρόκειται για ένα «πάντρεμα» πλεονεκτημάτων που διαθέτουν ο χάλυβας και το τσιμέντο.

Εξασφαλίζει αντοχή στα καιρικά φαινόμενα και μικρότερο βάρος στην κατασκευή, ιδιότητες που αξιοποιούνται στην κατασκευή σκαφών, αλλά είναι η πρώτη φορά που χρησιμοποιούνται στην οικοδομική. Ηταν ένα εγχείρημα με πολλές δυσκολίες, αφού το εντυπωσιακό στέγαστρο αποτελείται από 717 κομμάτια που τοποθετήθηκαν στη θέση τους με τη βοήθεια σκαλωσιών μεγάλης κλίμακας.

Για να ελευθερωθεί έπρεπε να αποκολληθεί ταυτόχρονα από 2.500 συνδέσμους. Το εγχείρημα είχε πολλές δυσκολίες και οι μηχανικοί επέλεξαν να κινηθούν ανάποδα και να το ανασηκώσουν από τα στηρίγματά του κατά 10 έως 20 πόντους. Στη δυτική πλευρά υπάρχει ένας μεταλλικός έλικας, μέσα στον οποίο ο Πιάνο έκρυψε τα καλώδια που μεταφέρουν την ενέργεια που παράγεται από τα φωτοβολταϊκά της στέγης.

«Εξυπνες» λύσεις υπάρχουν και σε άλλους χώρους, κυρίως στην ενότητα της Λυρικής. Στην Πειραματική Σκηνή, εκτός από τα κινητά καθίσματα των πρώτων σειρών, μπορούν να... εξαφανιστούν και τα υπόλοιπα, αφού χωράνε σε μεγάλα «συρτάρια» που διπλώνουν στο πίσω μέρος της αίθουσας και εξασφαλίζουν ακόμη μεγαλύτερη ελευθερία για πειραματικές σκηνές.

Ανάλογες προβλέψεις, μικρότερου εύρους, έχουν υλοποιηθεί και στην κεντρική αίθουσα των 1.400 θέσεων. Οι πρώτες σειρές βυθίζονται για να δώσουν χώρο σε ζωντανή ορχήστρα, ενώ στις πλάτες των καθισμάτων έχουν τοποθετηθεί μικρές οθόνες όπου θα προβάλλονται οι υπότιτλοι των παραστάσεων σε πέντε γλώσσες.

Η κεντρική σκηνή καταλαμβάνει 2.500 τετραγωνικά, μαζί με τους υποστηρικτικούς χώρους και οι διαστάσεις της την εντάσσουν στις πέντε αρτιότερες του κόσμου.