του Γιώργου Μπαλάφα*
Όπως σε κάθε έξοδο από το «κλεινόν άστυ» έτσι και φέτος με αφορμή τόσο τις διακοπές του Πάσχα όσο και την Πρωτομαγιά οι οδηγοί ήρθαν αντιμέτωποι με τη σκληρή (και ακριβή…) πραγματικότητα. Τα διόδια έχουν «σκαρφαλώσει» σε δυσθεώρητα ύψη καθιστώντας «επώδυνη» την όποια απόφαση για «απόδραση» από την Αθήνα. Όμως πέρα από τους ταξιδιώτες εκείνων των ημερών ας δούμε και το πρόβλημα των κατοίκων της Αττικής που καλούνται να πληρώσουν διόδια προκειμένου να μετακινούνται από και προς τα σπίτια τους.
Μετά τις αυξήσεις που πρόλαβε να επιβάλει η κυβέρνηση Σαμαρά – Βενιζέλου, λίγο πριν μας «αφήσει χρόνους», η διαδρομή Αθήνα – Θεσσαλονίκη – Αθήνα κοστίζει 56 ευρώ (αντί των 44 πριν την αύξηση), ενώ η διαδρομή Αθήνα – Λαμία κοστίζει πλέον 22,4 ευρώ αντί των 14,2 που κόστιζε. Παράλληλα μπήκαν διόδια και στις δυο κατευθύνσεις στην Αθηνών – Κορίνθου και έτσι αυξάνονται τα διόδια 2,1 και 1,8 ευρώ ανά κατεύθυνση.
Σύμφωνα με ρεπορτάζ, οι εργολάβοι κατάφεραν από τις προηγούμενες κυβερνήσεις να πάρουν 780 εκατομμύρια ευρώ για «καθυστερήσεις με υπαιτιότητα του δημοσίου», άλλα 170 εκατομμύρια για «διαφυγόντα έσοδα από τα διόδια λόγω της οικονομικής κρίσης», ενώ ως τα τέλη του 2013 είχαν ήδη εισπράξει από τα διόδια 1,5 δις ευρώ!!!
Σε αυτές τις συνθήκες αποτελεί πρόκληση η συνεχιζόμενη απαίτηση από τις κατασκευαστικές εταιρείες που νέμονται τα διόδια, να επιβάλουν και τη δημιουργία νέων σταθμών διοδίων σε Βαρυμπόπη και Άγιο Στέφανο.
Να το ξεκαθαρίσουμε για μια ακόμη φορά ότι η επιβολή νέων σταθμών διοδίων, πολύ περισσότερο μέσα στον αστικό ιστό, είναι απαράδεκτη και δεν υπάρχει καμία περίπτωση να γίνει αποδεκτή. Δεν γίνεται να πληρώνουμε υποχρεωτικά διόδια για να πάμε στη δουλειά μας.
Η Περιφέρεια Αττικής το επαναλαμβάνει σε όλους τους τόνους ότι οι όποιες αποφάσεις σε σχέση με τα διόδια θα πρέπει να είναι σε κατεύθυνση μείωσης και όχι αύξησης.
Σε ότι αφορά την πρόθεση των κατασκευαστικών εταιρειών να επιβάλουν πλευρικά διόδια σε Βαρυμπόπη και Άγιο Στέφανο, υπάρχουν και άλλα «θεματάκια»:
• Από το 2004 έχουν κλείσει οι φωτεινοί σηματοδότες στον ισόπεδο κόμβο Κηφισιάς και δεν έχει προχωρήσει ο Α/Κ ο οποίος αποτελεί υποχρέωση που ανέλαβε το τότε ΥΠΕΧΩΔΕ, χωρίς ποτέ να υλοποιήσει, με αποτέλεσμα σήμερα αν θέλει κάποιος οδηγός να εισέλθει στο ρεύμα καθόδου προς Αθήνα απο την Κηφισιά να οδηγεί σε επικίνδυνους δρόμους. Καταλαβαίνουμε τα προβλήματα, αλλά και τα «οφέλη» που έχει δημιουργήσει αυτή η παράλειψη…
• Μια ακόμη «παράλειψη» είναι η μη ύπαρξη ασφαλούς και ολοκληρωμένου δικτύου παραπλεύρων οδών. Το Σεπτέμβρη του 2014 κατατέθηκε για γνωμοδότηση στη Περιφέρεια Αττικής σχετική μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων. Η Διεύθυνση Περιβάλλοντος γνωμοδότησε αρνητικά. Ακολούθησε η αρνητική γνωμοδότηση και του Περιφερειακού Συμβουλίου το οποίο σημειώνει: «Ζητάμε την απομάκρυνση των ήδη εγκατεστημένων διοδίων εντός του νομού Αττικής, καθώς η μη ύπαρξη ασφαλούς και ολοκληρωμένου δικτύου παραδρόμων καθιστά τη χρήση των εθνικών οδών υποχρεωτική για τις αστικές μετακινήσεις των κατοίκων και εργαζομένων της Αττικής».
• Στην ίδια περιβαλλοντική μελέτη περιλαμβανόταν και η ανακατασκευή του κόμβου Καλυφτάκη ο οποίος εξυπηρετεί από τη μια πλευρά Θρακομακεδόνες, Μενίδι και Ολυμπιακό Χωριό και από την άλλη Κηφισιά και Πεύκη.
Όμως δεν έχει σχεδιαστεί αλλά και κατασκευαστεί σωστά, καθώς δεν επιτρέπει τη διαμπερή κίνηση (από τη μια πλευρά προς την απέναντι) δημιουργώντας έτσι έντονο πρόβλημα. Στο ίδιο σημείο η είσοδος στην Εθνική οδό απέχει μόλις 200 μέτρα απο την έξοδο προς Κηφισιά, με αποτέλεσμα οι οδηγοί που θέλουν να εισέλθουν στην Κηφισιά να έρχονται «αντιμέτωποι» με τους οδηγούς που εισέρχονται στην Εθνική οδό.
Σύμφωνα με υπηρεσίες του υπουργείου Υποδομών, ο νέος σχεδιασμός προβλέπει την αποκατάσταση της κυκλοφορίας προς όλες τις πλευρές αλλά και τη μελλοντική επέκταση της λεωφόρου Κύμης ως αυτοκινητοδρόμου (αν ποτέ πραγματοποιηθεί βεβαίως και ας μην ξεχνάμε πως είναι ένα έργο που έπρεπε με την ολοκλήρωση της κατασκευής της Αττικής Οδού να έχει κατασκευαστεί ως εναλλακτικός δρόμος διέλευσης).
Με λίγα λόγια: Πρέπει και οι κατασκευαστικές εταιρείες (και οι εταιρείες εκμετάλλευσης των οδικών δικτύων) να καταλάβουν ότι κάτι άλλαξε στην Ελλάδα. Οι εκλογές της 25ης Ιανουαρίου δεν αφορούν μόνο τα πολύ μεγάλα θέματα (όπως η διαπραγμάτευση με τους δανειστές), αλλά και μικρότερης ίσως σημασίας θέματα, τα οποία αφορούν την καθημερινότητά μας. Θέματα στα οποία πρέπει η κυβέρνηση να δώσει λύσεις. Ήταν όμως και ένα μήνυμα πως η εποχή «των παχέων αγελάδων» τις οποίες άρμεγαν καθημερινά ορισμένοι «εκλεκτοί» του συστήματος, τελείωσαν. Τώρα προτεραιότητα έχει ο πολίτης και όχι τα κέρδη μιας ομάδας διαπλεκομένων επιχειρηματιών – τραπεζιτών – καναλαρχών. Τελεία και παύλα…
* Ο Γιώργος Μπαλάφας είναι Περιφερειακός σύμβουλος Αττικής
http://www.amarysia.gr