Deutsche Welle
H υγεία δεν έχει κόστος
Μαθήματα υγιεινής διατροφής στο σχολείο
Το φαγητό που προσφέρεται σε παιδιά στα γερμανικά σχολεία δεν ανταποκρίνεται στις σύγχρονες προδιαγραφές υγείας. Λίγα φρούτα και λαχανικά, πολύ κρέας. Είναι το αποτέλεσμα έρευνας σε 12.000 ολοήμερα.
Σε έρευνα του Πανεπιστημίου Εφαρμοσμένων Επιστημών του Αμβούργου αποδείχθηκε ότι στα περισσότερα μενού δεν υπάρχουν ή υπάρχουν ελάχιστα φρέσκα φρούτα και λαχανικά. Αντίθετα, το κρέας υπάρχει άφθονο σε εβδομαδιαία βάση.
Σε έρευνα του Πανεπιστημίου Εφαρμοσμένων Επιστημών του Αμβούργου αποδείχθηκε ότι στα περισσότερα μενού δεν υπάρχουν ή υπάρχουν ελάχιστα φρέσκα φρούτα και λαχανικά. Αντίθετα, το κρέας υπάρχει άφθονο σε εβδομαδιαία βάση.
H υγεία δεν έχει κόστος
Φρέσκα φρούτα και λαχανικά δεν πρέπει να λείπουν από το πιάτο |
Ήδη αρχές του χρόνου η ΕΕ επέκτεινε το πρόγραμμα παροχής δωρεάν φρούτων έπειτα από τη διαπίστωση ότι στη Γερμανία το φρέσκο φαγητό είναι μάλλον η εξαίρεση με αποτέλεσμα τα παιδιά να παίρνουν λίγες βιταμίνες και να τείνουν στην παχυσαρκία. Το πρωϊνό πρέπει να περιλαμβάνει οπωσδήποτε και φρούτο για να μάθουν οι μαθητές ότι το μήλο είναι πιο θρεπτικό από τα τσιπς και τα γλυκά. Βέβαια, τα φρέσκα φρούτα και τα λαχανικά είναι πιο ακριβά από ότι μια χορταστική μερίδα με κρέας, που προέρχεται από μεγάλα σφαγεία και είναι φθηνό. Από την άλλη, θα πρέπει να συγκρίνει κανείς τις δαπάνες στο σύστημα υγείας που προκαλούνται από την αντιμετώπιση της παχυσαρκίας και των επιπτώσεών της. Το πρόβλημα διέγνωσαν τόσο η ΕΕ, όσο και το ομοσπονδιακό υπουργείο Διατροφής και Αγροτικής Ανάπτυξης και διπλασίασαν τα επιδοτούμενα πρωινά σε αυτά τα σχολεία. Μέχρι τώρα το κόστος για τα φρούτα και τα λαχανικά καλύπτονταν κατά το ήμισυ από το ομόσπονδα κρατίδια, τώρα το αναλαμβάνει εξ ολοκλήρου το υπουργείο.
Μαθήματα υγιεινής διατροφής στο σχολείο
«Φρέσκα φρούτα και λαχανικά από ντόπιους παραγωγούς πρέπει να υπάρχουν και στο μεσημεριανό πιάτο και να μην επαφίεται η υγεία των μαθητών σε μεγάλα catering» δήλωσε ο αρμόδιος υπουργός Κρίστιαν Σμιτ. Δυστυχώς η επιλογή τους περιορίζεται σε μαζικά προϊόντα και φαγητά, που αρέσουν στα παιδιά, όπως σπαγγέτι, σνίτσελ και πατάτες τηγανητές, αλλά είναι ελάχιστα θρεπτικό. Η άποψη των ίδιων των παιδιών για το φαγητό που τρώνε είναι λιγότερο κριτική. Ποσοστό 53,5% των μαθητών του δημοτικού βρίσκουν το φαγητό γενικά καλό. Σε μεγαλύτερες τάξεις όμως δεν συμβαίνει το ίδιο. Κυρίως για φυτοφάγους η προσφορά είναι πολύ περιορισμένη. Η μόνη λύση γι' αυτά τα παιδιά είναι να βγαίνουν από το σχολείο για να αγοράζουν στο κοντινό σούπερ – μάρκετ τσιπς και έτοιμες σαλάτες.
Η ίδια μελέτη επισημαίνει ότι η διάρκεια διακοπής για το μεσημβρινό γεύμα δεν αρκεί. Μόνο το 39% των ερωτηθέντων μαθητών δήλωσε ότι διαθέτει τρία τέταρτα της ώρας για φαγητό. Οι αρμόδιοι φορείς καλούν τους υπεύθυνους των σχολείων να αυξήσουν τη διάρκεια των διαλειμμάτων. Παράλληλα καλούν σε αλλαγή του τρόπου με τον οποίο αντιμετωπίζεται το φαγητό στα σχολεία. Θα ήταν πολύ προτιμότερο, για παράδειγμα, να μάθουν τα παιδιά να μαγειρεύουν υγιεινά. Ορισμένοι μάλιστα προτείνουν την καθιέρωση μαθήματος υγιεινής διατροφής με στόχο να αντιμετωπιστεί το πρόβλημα από μιαν άλλη πλευρά.
Gaby Reucher / Ειρήνη Αναστασοπούλου