Σελίδες

Αντιδρούν αμήχανα οι ΟΤΑ για τις επενδύσεις του αλλοδαπού Δημοσίου στην Ελλάδα - Τι λέει ο Δήμαρχος Χαλανδρίου

work2Το αλλοδαπό Δημόσιο θα επενδύει στην Ελλάδα λογιζόμενο ως ιδιώτης. Τι ακριβώς ορίζει η σχετική εγκύκλιος του υφυπουργού Ανάπτυξης Π. Μηταράκη. Ποια θέση παίρνουν για το θέμα οι δημοτικές αρχές στα Βόρεια Προάστια.

Αμαρυσία
Επιμέλεια ρεπορτάζ: Αρετή Κοτσολάκου
Ρεπορτάζ: Αρετή Κοτσολάκου, Αμάλθεια Καραλή

Τουλάχιστον αμηχανία προκαλεί στους κύκλους της Τοπικής Αυτοδιοίκησης -και όχι μόνο- η διευκρινιστική εγκύκλιος που υπέγραψε στις 10 Δεκεμβρίου 2012 ο υφυπουργός Ανάπτυξης, Ανταγωνιστικότητας, Υποδομών, Μεταφορών & Δικτύων Παναγιώτης Μηταράκης με θέμα «Παροχή Οδηγιών για τη συμμετοχή αλλοδαπού Δημοσίου σε επενδυτικά σχέδια».

Όπως είναι γνωστό, με βάση τους αναπτυξιακούς νόμους 3299/2004 και 3908/2011 αποκλείονται από το καθεστώς ενισχύσεων των νόμων αυτών τα επενδυτικά σχέδια του ελληνικού Δημοσίου, των ΝΠΔΔ του Δημοσίου και των ΟΤΑ Α’ και Β’ βαθμού και των δημοτικών εταιρειών. Η λογική «πίσω» από αυτό τον αποκλεισμό είναι ότι οι αναπτυξιακοί νόμοι αποσκοπούν στην ενίσχυση της ιδιωτικής επιχειρηματικότητας.

Πιο συγκεκριμένα, με βάση τον νόμο 3299/ 2004 δεν υπάγονται στις διατάξεις του, μεταξύ άλλων, «επενδυτικά σχέδια δημοσίων επιχειρήσεων και οργανισμών. Η απαγόρευση δεν αφορά στις θυγατρικές τους εταιρείες, καθώς και τις εταιρείες των ΟΤΑ α΄ και β΄ βαθμού». Δηλαδή ο συγκεκριμένος νόμος απαγορεύει την ενίσχυση επενδυτικών σχεδίων του Δημοσίου, αφήνει όμως «παράθυρο» για τις θυγατρικές εταιρείες του Δημοσίου, καθώς και δημοτικών επιχειρήσεων.


Ωστόσο, η δυνατότητα αυτή ακυρώνεται με τον νόμο 3908/2011, ο οποίος προβλέπει ότι δεν υπάγονται στο καθεστώς ενισχύσεών του, μεταξύ άλλων και «επενδυτικά σχέδια δημοσίων επιχειρήσεων και οργανισμών, καθώς και των θυγατρικών εταιρειών τους, στο μετοχικό κεφάλαιο των οποίων συμμετέχουν οι δημόσιοι αυτοί φορείς με ποσοστό μεγαλύτερο του 49%. Επίσης, επενδυτικά σχέδια εταιρειών στις οποίες συμμετέχει το Δημόσιο ή νομικό πρόσωπο δημοσίου δικαίου (ΝΠΔΔ) ή οργανισμός τοπικής αυτοδιοίκησης (ΟΤΑ) α΄ και β΄ βαθμού με ποσοστό μεγαλύτερο του 49% του μετοχικού τους κεφαλαίου, ή λαμβάνουν τακτική ή έκτακτη επιχορήγηση από τους φορείς αυτούς που υπερβαίνει το 50% των ετήσιων εσόδων τους».

Διάκριση ελληνικού και αλλοδαπού Δημοσίου

Ωστόσο, με βάση τη νέα διευκρινιστική εγκύκλιο, το αλλοδαπό Δημόσιο ή φορείς αλλοδαπού Δημοσίου αντιμετωπίζονται ως ιδιώτες, άρα έχουν τη δυνατότητα υπαγωγής στο καθεστώς ενισχύσεων των ελληνικών επενδυτικών νόμων. Μάλιστα, σύμφωνα με την ίδια εγκύκλιο, σε περίπτωση που ένας αλλοδαπός δήμος (ή άλλος ιδιωτικός φορέας) συμπράξει με ελληνικό δήμο, η κοινοπραξία θα μπορεί να υπαχθεί στον ελληνικό επενδυτικό νόμο μόνο εφόσον ο αλλοδαπός δήμος κατέχει το 51% του μετοχικού κεφαλαίου.

Ενδιαφέρον, τέλος, έχει το γεγονός ότι με βάση τον επενδυτικό νόμο 3908/2011 «οι επιχορηγήσεις κεφαλαίου και οι επιδοτήσεις χρηματοδοτικής μίσθωσης προέρχονται από εθνικούς πόρους ή και από κοινοτικά κονδύλια, σύμφωνα με τις ισχύουσες κάθε φορά διατάξεις της εθνικής και κοινοτικής νομοθεσίας». Δηλαδή, από τον επενδυτικό νόμο δίνονται ενισχύσεις που προέρχονται τόσο από εθνικούς πόρους όσο και από κοινοτικά κονδύλια.

Κόντρα και σε κοινοβουλευτικό επίπεδο

Η ΑΜΑΡΥΣΙΑ επικοινώνησε για το θέμα με το υπουργείο Ανάπτυξης, προκειμένου να δοθούν απαντήσεις αναφορικά με τον λόγο της διάκρισης μεταξύ ελληνικού και αλλοδαπού Δημοσίου.  Η μοναδική όμως απάντηση που λάβαμε είναι ότι «η εγκύκλιος ουσιαστικά έρχεται σε εκτέλεση γνωμοδότησης του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους από τον Μάιο 2009, η οποία ανέφερε ρητά ότι δεν μπορούν να ενταχθούν στον αναπτυξιακό νόμο εταιρείες στις οποίες συμμετέχει το ελληνικό Δημόσιο με ποσοστό άνω του 50% στο μετοχικό κεφάλαιο».

Ωστόσο, επειδή το θέμα προκάλεσε τριβές και σε επίπεδο κεντρικής πολιτικής σκηνής, υπήρξε τελικά αναλυτική απάντηση, μέσω ενημερωτικού σημειώματος που έδωσε στη δημοσιότητα το υπουργείο Ανάπτυξης. Συγκεκριμένα, μετά τη διαρροή που υπήρξε από πηγές του ΣΥΡΙΖΑ-ΕΚΜ ότι ο πρόεδρος της κοινοβουλευτικής ομάδας Αλέξης Τσίπρας έθεσε θέμα διακριτικής μεταχείρισης της επενδυτικής δραστηριότητας αλλοδαπών ΟΤΑ σε σχέση με τους ελληνικούς, κατά τις συναντήσεις του με τον Γερμανό υπουργό Οικονομικών, αλλά και τον εντεταλμένο της γερμανικής κυβέρνησης για την ελληνογερμανική συνεργασία, το υπουργείο Ανάπτυξης εξέδωσε το ακόλουθο ενημερωτικό σημείωμα.

 «Οι συναντήσεις του αρχηγού της αξιωματικής αντιπολίτευσης με τον Γερμανό υπουργό Οικονομικών, αλλά και τον εντεταλμένο της γερμανικής κυβέρνησης για την ελληνογερμανική συνεργασία, είναι βέβαιο ότι έχουν προκαλέσει πολιτικό πανικό στην Κουμουνδούρου. Μόνο έτσι δικαιολογείται η πρωτοφανής επιχείρηση διαστρέβλωσης της πραγματικότητας. Για την αποκατάσταση της αλήθειας επισημαίνονται τα ακόλουθα:

Η συγκεκριμένη εγκύκλιος του ΥΠΑΝ εκδόθηκε για να ξεκαθαρίσουν ζητήματα που προέκυψαν από την υπαγωγή στις διατάξεις του αναπτυξιακού νόμου ελληνικής ιδιωτικής εταιρείας στο μετοχικό κεφάλαιο της οποίας μετέχει κυπριακός δημόσιος οργανισμός με συνολικό ποσοστό άνω του 49%.

Το ελληνικό Δημόσιο, οι περιφέρειες και οι δήμοι έχουν πρόσβαση σε σημαντικώς υψηλότερα ποσά του ΕΣΠΑ, στα οποία δεν έχουν πρόσβαση οι ξένοι δήμοι. Η εγκύκλιος δεν αφορά τα προγράμματα του ΕΣΠΑ. Αφορά τον αναπτυξιακό νόμο, τα κονδύλια του οποίου είναι υποπολλαπλάσια. Π.χ. το 2013 οι προβλέψεις για το ΕΣΠΑ φθάνουν τα 6 δισ. ευρώ, ενώ για τον αναπτυξιακό νόμο είναι 0,6 δισ.!

Τα κονδύλια του αναπτυξιακού νόμου έχουν διαφορετική αποστολή να επιτελέσουν. Αποσκοπούν στην ενίσχυση της επιχειρηματικότητας και στην προσέλκυση παραγωγικών επενδύσεων, υπό την αυτονόητη προϋπόθεση ότι ο επενδυτής θα είναι εγκατεστημένος στην Ελλάδα. Στο πλαίσιο αυτό, επενδύσεις στη χώρα μας από ξένους δημόσιους φορείς είναι ευπρόσδεκτες και ενθαρρύνονται από τον αναπτυξιακό νόμο, όπως συμβαίνει και με κάθε άλλη ιδιωτική επένδυση. Σημειώνεται, ότι κανένα σχετικό αίτημα δεν υπεβλήθη από γερμανικό δήμο ή το γερμανικό Δημόσιο και συνεπώς δεν έχει υπαχθεί στις διατάξεις του αναπτυξιακού νόμου. Ας μην ανησυχούν λοιπόν, όσοι όψιμα ανακάλυψαν την επιχειρηματικότητα ως ζητούμενο.

Εξάλλου, η συγκεκριμένη εξέλιξη περί μη συμμετοχής δεν προκύπτει από απόφαση της κυβέρνησης, αλλά από την υπ’ αριθμόν 169 /2009 σχετική γνωμοδότηση του ΝΣΚ, με την οποία αποφαίνεται ότι οι δημόσιες επιχειρήσεις και οι θυγατρικές τους, στις οποίες το ελληνικό Δημόσιο συμμετέχει άμεσα ή έμμεσα, “δεν δύνανται να επιχορηγηθούν για επενδυτικά σχέδια τους από αναπτυξιακούς νόμους”.

Κατόπιν όλων αυτών, καλό θα ήταν το κόμμα της αξιωματικής αντιπολίτευσης να προσγειωθεί στην πραγματικότητα και να αφήσει στην άκρη τις επιχειρήσεις αποπροσανατολισμού και τους “φθηνούς” εντυπωσιασμούς».

Η «επίμαχη» εγκύκλιος
Η εγκύκλιος του υπουργείου Ανάπτυξης, Ανταγωνιστικότητας, Υποδομών, Μεταφορών & Δικτύων έχει ως εξής:

Αθήνα 10 Δεκεμβρίου 2012
Αρ. πρωτ.: 53513
ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ, ΑΝΤΑΓΩΝΙΣΤΙΚΟΤΗΤΑΣ, ΥΠΟΔΟΜΩΝ, ΜΕΤΑΦΟΡΩΝ ΚΑΙ ΔΙΚΤΥΩΝ ΓΕΝΙΚΗ ΓΡΑΜΜΑΤΕΙΑ ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΩΝ & ΙΔΙΩΤΙΚΩΝ ΕΠΕΝΔΥΣΕΩΝ ΓΕΝΙΚΗ ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΙΔΙΩΤΙΚΩΝ ΕΠΕΝΔΥΣΕΩΝ ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΕΓΚΡΙΣΗΣ & ΕΛΕΓΧΟΥ ΙΔΙΩΤΙΚΩΝ ΕΠΕΝΔΥΣΕΩΝ  ΤΜΗΜΑ ΕΝΗΜΕΡΩΣΗΣ & ΝΟΜΙΚΩΝ ΘΕΜΑΤΩΝ
Ταχ. Δ/νση: Νίκης 5-7, Αθήνα
Ταχ. Κώδικας: 105 63  Πληροφορίες: Ν. Μπιτούνη  Τηλ.: 210 3332273
Εγκύκλιος
ΘΕΜΑ: Παροχή Οδηγιών για τη συμμετοχή αλλοδαπού Δημοσίου σε επενδυτικά σχέδια

Αναφορικά με τη φύση φορέα που ανήκει σε αλλοδαπό Δημόσιο ή συνδέεται με αυτό, ο οποίος συμμετέχει σε επενδυτικά σχέδια, καθώς και τη διαμόρφωση του ποσοστού συμμετοχής του Δημοσίου, εφαρμογή έχουν τα ακόλουθα:

Κατά τις διατάξεις της περίπτωσης (β) της παραγράφου 4 του άρθρου 3 του ν. 3299/2004 (Α' 261) όπως ισχύει καθώς και της περίπτωσης α. της παραγράφου 3 του άρθρου 2 του ν. 3908/2011 (Α'8) όπως ισχύει αναφορικά με τα υπαγόμενα στο παραπάνω θεσμικό πλαίσιο επενδυτικά σχέδια, προβλέπεται ότι δεν υπάγονται στο καθεστώς ενισχύσεων των νόμων αυτών, μεταξύ άλλων και επενδυτικά σχέδια δημοσίων επιχειρήσεων και οργανισμών, καθώς και των θυγατρικών εταιρειών τους, στους οποίους συμμετέχουν το Δημόσιο ή νομικά πρόσωπα δημοσίου δικαίου (Ν.Π.Δ.Δ.) ή οργανισμοί τοπικής αυτοδιοίκησης α' και β' βαθμού (ΟΤΑ) με ποσοστό μεγαλύτερο του 49% του μετοχικού τους κεφαλαίου ή λαμβάνουν τακτική ή έκτακτη επιχορήγηση από τους φορείς αυτούς, η οποία υπερβαίνει το 50% των ετήσιων εσόδων τους.

Κατ' ερμηνεία των παραπάνω διατάξεων, ως Δημόσιο, ΝΠΔΔ και ΟΤΑ α' και β' βαθμού νοούνται το ελληνικό Δημόσιο, ΝΠΔΔ αυτού και ΟΤΑ α' και β' βαθμού αυτού.

Κατά τελολογική ερμηνεία άλλωστε συνάγεται ότι, σκοπός της εισαγωγής των ανωτέρω διατάξεων ήταν να ενισχυθεί κυρίως η ιδιωτική επιχειρηματικότητα, σε σχέση με την εν στενή αλλά και εν ευρεία έννοια επιχειρηματικότητα του Δημοσίου και των φορέων του.

Κατά τα παραπάνω, σε περιπτώσεις συμμετοχής σε επενδυτικά σχέδια, τα οποία έχουν υπαχθεί στις διατάξεις των ν. 3299/2004 και 3908/2011 όπως ισχύουν, αλλοδαπού Δημοσίων ή φορέων αλλοδαπού Δημοσίου, το αλλοδαπό Δημόσιο καθώς και οι κατά τις εν λόγω διατάξεις φορείς τους αντιμετωπίζονται ως ιδιώτες, το δε μετοχικό κεφάλαιο αυτών δεν αθροίζεται σε τυχόν μετοχικό κεφάλαιο και εφόσον συμμετέχουν, του Ελληνικού Δημοσίου, Ν.Π.Δ.Δ. αυτού και ΟΤΑ α' και β' βαθμού αυτού, δεδομένου ότι οι ως άνω αλλοδαποί φορείς λειτουργούν, ως προς το ελληνικό Δημόσιο, αναπτύσσοντας επιχειρηματική δραστηριότητα ως ιδιώτες.

Ο ΥΦΥΠΟΥΡΓΟΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ - ΑΝΤΑΓΩΝΙΣΤΙΚΟΤΗΤΑΣ ΥΠΟΔΟΜΩΝ - ΜΕΤΑΦΟΡΩΝ ΚΑΙ ΔΙΚΤΥΩΝ

ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΜΗΤΑΡΑΚΗΣ

Αµηχανία και στα Βόρεια
 Κατόπιν των παραπάνω, η εφημερίδα μας επικοινώνησε με τις δημοτικές αρχές των Δήμων των Βορείων Προαστίων τους οποίους καλύπτει δημοσιογραφικά, προκειμένου να πάρει την δική τους άποψη για το θέμα. Συγκεκριμένα, θέσαμε στους δημάρχους τα ακόλουθα ερωτήματα: 

α) Πώς κρίνετε τη διάκριση μεταξύ ελληνικού και αλλοδαπού Δημοσίου και 

β) Τι επιπτώσεις πιστεύετε ότι θα έχει μελλοντικά στο τοπίο της Τοπικής Αυτοδιοίκησης μια τέτοια δυνατότητα; Θα προχωρούσατε ποτέ σε συμπράξεις με αλλοδαπό Δημόσιο;

Σε πρώτο επίπεδο, θα πρέπει να πούμε ότι αυτό που εισπράξαμε ήταν μάλλον… αμηχανία, αλλά και άγνοια σε ορισμένες περιπτώσεις, ενώ τελικά, στα ερωτήματά μας δεν απάντησαν, επικαλούμενοι έλλειψη χρόνου, οι δήμαρχοι Πεντέλης Δημήτρης Στεργίου, Κηφισιάς Νίκος Χιωτάκης και Λυκόβρυσης – Πεύκης Δημήτρης Φωκιανός. 

Στη διαμόρφωση ωστόσο αυτού του… θολού τοπίου αναφορικά με τη στάση των Δήμων στα Βόρεια, συμβάλλει ακόμα περισσότερο η… μεταστροφή της γνώμης του δημάρχου Αμαρουσίου Γιώργου Πατούλη. Συγκεκριμένα, σε δήλωση που είχε κάνει για το ίδιο θέμα σε εφημερίδα πανελλαδικής κυκλοφορίας ο δήμαρχος Αμαρουσίου, είχε χαρακτηρίσει την εγκύκλιο ως «δείγμα μη ισονομίας». Αντίθετα, απαντώντας στην ΑΜΑΡΥΣΙΑ ο Γ. Πατούλης, μιλά για ανάγκη χρηματοδότησης έργων στη χώρα μας, «ανεξάρτητα από το ποιος θα είναι αυτός που θα τα πραγματοποιήσει». 
Τέλος, με θετική διάθεση αντιμετωπίζει το ζήτημα ο δήμαρχος Χαλανδρίου Γιώργος Κουράσης, κάνοντας λόγο για ανάγκη «εξωστρέφειας» της ελληνικής οικονομίας, ενώ αντίθετα προβληματισμό εκφράζει ο δήμαρχος Ηρακλείου Παντελής Βλασσόπουλος, ο οποίος το εντάσσει στη «συστηματική προσπάθεια που γίνεται τα τελευταία χρόνια να αποδυναμωθεί η ελληνική Τοπική Αυτοδιοίκηση και να αποδομηθούν σημαντικές υπηρεσίες δημόσιου και κοινωνικού χαρακτήρα».

Ας δούμε αναλυτικά τι δήλωσαν οι δήμαρχοι των Βορείων Προαστίων:


Γιώργος Πατούλης - Δήμαρχος Αμαρουσίου

«Δεν είμαι αντίθετος στη λογική των κοινοπραξιών, αρκεί να είναι αμοιβαία επωφελείς»
Κάθε άλλο παρά δύσπιστα αντιμετωπίζει τη δυνατότητα άντλησης χρηματοδότησης από το αλλοδαπό Δημόσιο ή φορείς αλλοδαπού Δημοσίου, μέσα από τους ελληνικούς αναπτυξιακούς νόμους, ο δήμαρχος Αμαρουσίου Γιώργος Πατούλης, δίνοντας προτεραιότητα στην άμεση ανάγκη για επενδύσεις και νέες θέσεις εργασίας στη χώρα, ακόμη κι αν το ελληνικό Δημόσιο παραμένει «παγωμένο» σε αυτόν τον τομέα. 

«H άποψή μου είναι πως στην παρούσα χρονική συγκυρία, αυτό που πραγματικά χρειάζεται η οικονομία μας είναι επενδύσεις, “ζεστό χρήμα”, που θα πέσει στη χώρα μας σε παραγωγικούς τομείς και θα δημιουργήσει νέες θέσεις εργασίας, που τόσο έχουμε ανάγκη. Κι επενδύσεις δεν πρόκειται να έρθουν όσο προτιμούμε να κοιτούμε το δέντρο κι όχι το δάσος», αναφέρει αρχικά ο Γ. Πατούλης, για να προσθέσει: 
«Το ζητούμενο λοιπόν κατά την άποψη μου είναι να χρηματοδοτηθούν δράσεις και έργα από εθνικούς ή ευρωπαϊκούς πόρους, που θα ενισχύσουν πραγματικά την ελληνική οικονομία, την πραγματική οικονομία, ανεξάρτητα από το ποιος θα είναι αυτός που θα τα πραγματοποιήσει. Έργα που θα μεταφέρουν στην πατρίδα μας τεχνογνωσία και θα δημιουργήσουν σταθερές θέσεις εργασίας για τους Έλληνες πολίτες, που σήμερα αναζητούν την τύχη τους, κυρίως οι νέοι μας, στο εξωτερικό. Χρειαζόμαστε επενδύσεις που θα δημιουργήσουν εισοδήματα, τα οποία θα φορολογούνται στη χώρα μας και θα αποφέρουν έσοδα και στο Δημόσιο».
Ο Γ. Πατούλης, μάλιστα, δεν διστάζει να καταλογίσει ευθύνες για ολιγωρία του κράτους και του ευρύτερου Δημόσιου Τομέα στην απορρόφηση κοινοτικών κονδυλίων: «Ας αναρωτηθούμε, τα προηγούμενα χρόνια, που δεν υπήρχαν αυτές οι διακρίσεις που αναφέρετε μεταξύ ελληνικού και αλλοδαπού Δημοσίου, πόσα χρήματα από τα ταμεία της Ευρώπης έμειναν ανεκμετάλλευτα ή πόσοι εθνικοί πόροι σπαταλήθηκαν σε άχρηστες δράσεις και έργα. Ή αν ανατρέξουμε στην πρόσφατη οικονομική ιστορία της χώρας μας, πόσες επενδύσεις επιδοτήθηκαν από το ελληνικό κράτος, από τον Έλληνα φορολογούμενο, για να στηθούν επιχειρήσεις στις γειτονικές μας χώρες, στο όνομα της δήθεν οικονομικής μας επέκτασης στα Βαλκάνια, μιας πολιτικής που οδήγησε στο κλείσιμο χιλιάδων ελληνικών επιχειρήσεων και στην απώλεια δεκάδων χιλιάδων θέσεων εργασίας; 

Επιμένω λοιπόν πως αυτό που χρειάζεται η χώρα και η οικονομία μας είναι πραγματικές επενδύσεις και επωφελείς συνεργασίες που θα μας πάνε μπροστά».
  
Γιώργος Κουράσης - Δήμαρχος Χαλανδρίου
«Ανοίγει ο δρόμος σε συνεργασίες»
Θετικά αντιμετωπίζει τη συγκεκριμένη εγκύκλιο και ο δήμαρχος Χαλανδρίου Γιώργος Κουράσης, τονίζοντας ότι «η ελληνική οικονομία χρειάζεται την εξωστρέφεια τώρα περισσότερο από ποτέ» και υπογραμμίζοντας ότι «γενικότερα και η ελληνική κοινωνία χρειάζεται εξωστρέφεια». Ο ίδιος επισημαίνει ότι «χρειαζόμαστε τις επαφές και τις συνεργασίες με το εξωτερικό», εκφράζοντας την πεποίθηση ότι «η Τοπική Αυτοδιοίκηση πρέπει να συμβάλλει και αυτή στη γενικότερη προσπάθεια εξωστρέφειας. Η συνεργασία με Δήμους του εξωτερικού μπορούν να μας προσφέρουν τεχνογνωσία, άνοιγμα αγορών, θέσεις εργασίας, επενδύσεις».

Σύμφωνα, λοιπόν, με τον δήμαρχο Χαλανδρίου η συγκεκριμένη εγκύκλιος εξυπηρετεί ακριβώς αυτόν τον σκοπό, δηλαδή «ανοίγει το δρόμο σε συνεργασίες με Δήμους του εξωτερικού, ιδιαίτερα στη σημερινή συγκυρία που οι δήμοι της Ελλάδας δεν έχουν τα κεφάλαια να συμμετέχουν σε έργα με δήμους του εξωτερικού». 
Ωστόσο, καταλήγοντας, ο Γ. Κουράσης δεν παραλείπει να υπογραμμίσει: «Αυτά επί της αρχής. Τώρα σε ότι αφορά ενδεχομένως “παραβιάσεις” του πνεύματος και του γράμματος του (επενδυτικού) νόμου, είναι ευθύνη του υπουργείου να διασφαλίσει τη σωστή εφαρμογή του νόμου, αποκλείοντας τις όποιες “παρασπονδίες”, από Ελλάδα και εξωτερικό».
Παντελής Βλασσόπουλος - Δήμαρχος Ηρακλείου
«Έλλειψη στόχευσης για την ανάπτυξη»
Με σκεπτικισμό αντιμετωπίζει τον διαχωρισμό μεταξύ ελληνικού και αλλοδαπού Δημοσίου ο δήμαρχος Ηρακλείου Παντελής Βλασσόπουλος, τονίζοντας ότι η απάντησή του δομείται σε δύο επίπεδα «γιατί το όλο θέμα πραγματικά χρήζει ανάλυσης σε βάθος». 

Όπως σημειώνει, «στο πρώτο επίπεδο και σε ό,τι αφορά στον τύπο του νόμου και τις προθέσεις του νομοθέτη, είναι σαφές ότι ένας νόμος ο οποίος στοχεύει στη μόχλευση ιδιωτικών κεφαλαίων ως παράγοντα ανάπτυξης δεν θα μπορούσε να περιλαμβάνει ως ωφελούμενους το ελληνικό Δημόσιο στη στενή ή στην ευρύτερη έννοιά του», εξηγώντας ότι «άλλωστε το χρηματοδοτικό εργαλείο για την αναπτυξιακή πολιτική του Δημοσίου Τομέα είναι το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων (ΠΔΕ), από το οποίο χρηματοδοτείται και η Τοπική Αυτοδιοίκηση». Σε αυτό το πλαίσιο, ο ίδιος υποστηρίζει ότι «σε αυτή τη βάση και με τη λογική ότι εάν τα απαιτούμενα για την επένδυση ποσά δεν προέρχονται από το ελληνικό Δημόσιο, αποτελούν για τη χώρα που είναι αποδέκτης της επένδυσης ιδιωτικά κεφάλαια, η διάκριση είναι ορθή και συνάδει με το πνεύμα του νομοθέτη».

Ωστόσο, ο Π. Βλασσόπουλος διαχωρίζει την πολιτική σημασία της συγκεκριμένης διάκρισης, τονίζοντας τα εξής: «Σε δεύτερο επίπεδο ανάλυσης και σε ό,τι αφορά την πολιτική σημασία αυτής της διάκρισης καθίσταται σαφές ότι το ελληνικό Δημόσιο, με χρήματα των Ελλήνων φορολογουμένων, θα παρέχει οικονομικές ενισχύσεις προς τρίτες χώρες για να προβούν σε επενδύσεις, πιθανόν στρατηγικής σημασίας, για την αξιοποίηση και έλεγχο πλουτοπαραγωγικών πόρων της Ελλάδας, γεγονός το οποίο δημιουργεί εύλογες ανησυχίες για τη μελλοντική κατάσταση που δύναται να διαμορφωθεί σε κρίσιμους τομείς όπως είναι η ενέργεια, οι τηλεπικοινωνίες και άλλα δημόσια αγαθά». Μάλιστα, επισημαίνει ότι «ιδιαίτερα δε στην περίπτωση επενδύσεων από αλλοδαπό Δημόσιο, είναι λογικό να θεωρήσουμε ότι αυτές θα γίνουν σε τομείς όπου υπάρχει αντίστοιχη δραστηριοποίηση του ελληνικού Δημοσίου και, πέρα από τους κρίσιμους τομείς που προαναφέραμε, θα μπορούσαν να αφορούν και υπηρεσίες δημοσίου χαρακτήρα, όπως για παράδειγμα η Καθαριότητα». 

Ο ίδιος, δεν παραλείπει να τονίσει ότι «αν και είναι σαφώς απαράδεκτο να χρηματοδοτούν οι Έλληνες φορολογούμενοι ξένα κράτη ή κρατικούς οργανισμούς για να αγοράσουν την Ελλάδα. Το μεγαλύτερο έλλειμμα που διαπιστώνεται για πολλοστή φορά είναι η έλλειψη στόχευσης ή ακόμη και ύπαρξης εθνικής πολιτικής για την ανάπτυξη της χώρας μας», υπογραμμίζοντας ότι «ακόμη και οι προηγούμενες διαπιστώσεις θα μπορούσαν να μετριαστούν ή και να αποσοβηθούν από την ύπαρξη μιας πολιτικής που θα οδηγούσε τις επενδύσεις στην κατεύθυνση της δημιουργίας πρόσθετης αξίας για την Ελλάδα και τους Έλληνες σε τομείς όπου δεν υπάρχει ήδη ανεπτυγμένη δραστηριότητα».

«Ίσως, με προϋποθέσεις»
Αναφορικά με τις επιπτώσεις μιας τέτοιας δυνατότητας στο τοπίο της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, αλλά και τη στάση του Δήμου Ηρακλείου απέναντι στο ενδεχόμενο μιας σύμπραξης με αλλοδαπό Δημόσιο, ο Π. Βλασσόπουλος σημειώνει: «Οι κίνδυνοι, όπως σας ανέλυσα, είναι πολλοί, όπως και οι ευκαιρίες αντίστοιχα. Ακριβώς επειδή η κάθε επένδυση έχει τις ιδιαιτερότητές της, για τα οφέλη και τις επιπτώσεις της δεν είναι δυνατόν να εκφραστεί συλλήβδην μία συνολική κρίση» και συμπληρώνει: «Έχουμε ήδη διαγνώσει τη συστηματική προσπάθεια που γίνεται τα τελευταία χρόνια να αποδυναμωθεί η ελληνική Τοπική Αυτοδιοίκηση, να αποδομηθούν σημαντικές υπηρεσίες δημόσιου και κοινωνικού χαρακτήρα και προφανώς υπάρχει ο κίνδυνος να αξιοποιηθούν αυτές οι δυνατότητες ως “Δούρειος Ίππος” για την επίτευξη αυτού του σκοπού». 

Όπως λέει ο ίδιος, «σε αυτές τις προοπτικές, εφόσον μεθοδευθούν σε κεντρικό επίπεδο, οφείλουμε να είμαστε αντίθετοι συνολικά ως Τοπική Αυτοδιοίκηση και να συστρατευθούμε για να τις εμποδίσουμε». 

Τέλος, σε ό,τι αφορά τον Δήμο Ηρακλείου, «δεν σχεδιάζουμε κάποια τέτοια σύμπραξη, αλλά με τις προϋποθέσεις που σας ανέλυσα παραπάνω, δηλαδή να προκύπτει από μια πιθανή επένδυση πραγματικό όφελος για τους κατοίκους της πόλης μας, χωρίς να διακυβεύεται ο δημόσιος και κοινωνικός χαρακτήρας του Δήμου μας, εκτιμάμε ότι θα μπορούσαμε να την εξετάσουμε».