Σελίδες

Περισσότερο σχολείο, περισσότερο IQ, σύμφωνα με νορβηγική έρευνα!


ΓΙΩΡΓΟΣ ΚΑΛΛΙΝΗΣ - ΤΥΠΟΣ ΤΗΣ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ - Αναδημοσίευση από το Alfavita

Ένας παραπάνω χρόνος στο σχολείο ανεβάζει το IQ ακόμα και κατά τέσσερις βαθμούς, διαπίστωσε νέα νορβηγική έρευνα. Οι ερευνητές παρατήρησαν ότι ο έξτρα χρόνος στο σχολείο έχει σημαντικό αντίκτυπο στο IQ μας στην εφηβεία μας, χωρίς βέβαια να μπορούν να πουν με βεβαιότητα αν τα συμπεράσματα της έρευνας μπορούν να αφορούν όλα τα παιδιά ή μόνο αυτά που συμμετείχαν στην έρευνα. 


Παρόλα αυτά, οι επιστήμονες επιμένουν ότι η σύνδεση μεταξύ δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης και υψηλού IQ είναι ήδη αναγνωρισμένη από την επιστημονική κοινότητα. Το δύσκολο στην αποκωδικοποίηση αυτής της σύνδεσης, είναι να διαπιστωθεί αν το IQ αυξάνεται δια μέσου των ωρών που ξοδεύει ένα παιδί στο σχολείο ή αν τα παιδιά που έχουν ήδη υψηλό IQ επιλέγουν να επενδύσουν τον χρόνο τους στα μαθήματα τους.
Η έρευνα του πανεπιστημίου του Όσλο, έγινε μέσω ανάλυσης επίσημων στατιστικών της νορβηγικής στατιστικής υπηρεσίας, που αφορούσαν το εθνικό σύστημα εκπαίδευσης και την επίδραση του πάνω σε 107.223 μαθητές. Τα συγκεκριμένα στατιστικά καταγράφηκαν από την εποχή που η κυβέρνηση αύξησε κατά 2 έτη την υποχρεωτική εκπαίδευση από τα 7 στα 9 χρόνια, μεταξύ του 1955 και του 1972. Τα παιδιά τελείωναν στα 16 και όχι στα 14 πλέον και όταν πήγαιναν στρατό στα 19, έκαναν ένα τεστ IQ, για να μελετηθεί αν έχουν επίδραση στην εξυπνάδα τους τα δύο παραπάνω χρόνια στο σχολείο. Η έρευνα έδειξε ότι από την πρώτο χρόνο που αυξήθηκαν τα χρόνια του σχολείου, παρατηρήθηκε μια πολύ μεγάλη αύξηση, της τάξεως των τεσσάρων πόντων για τον έξτρα χρόνο μαθημάτων, στο IQ των μαθητών.

«Η έρευνα μας παρατήρησε μια στατιστικά σημαντική επίδραση της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης στο IQ των νορβηγών εφήβων», σημειώνουν οι νορβηγοί επιστήμονες και συμπληρώνουν ότι τα συγκεκριμένα στοιχεία ισχύουν μόνο για τους μαθητές που παρατήρησε η έρευνα, οπότε είναι δύσκολο να βγουν περαιτέρω αποτελέσματα για τη σχέση εκπαίδευσης και IQ. Εμείς, όπως και να έχει, στην Ελλάδα, παραπάνω χρόνια να κάτσουμε στο σχολείο αποκλείεται, οπότε καλύτερα να επικεντρωθούμε στο τι κάνουμε κατά τη διάρκεια!

Πως αλλάζει το IQ των εφήβων

Σε παλιότερη μελέτη αποδείχθηκε ότι το IQ των παιδιών μπορεί να αλλάζει κατά τη διάρκεια της εφηβείας πολύ περισσότερο από ό,τι πιστεύαμε. Μέχρι τώρα οι επιστήμονες πίστευαν ότι η ευφυΐα, όπως μετριέται με βάση το IQ, παραμένει σχεδόν σταθερή κατά τη διάρκεια της ζωής μας. Ωστόσο νέα τεστ που διεξήχθησαν σε εφήβους με μέσο όρο τα 14 έτη και στη συνέχεια επαναλήφθηκαν όταν τα παιδιά ήταν 18 ετών, έδειξαν διαφορές στο IQ τους – είτε προς τα επάνω είτε προς τα κάτω. Τα ευρήματα που ανήκουν σε ειδικούς του Κέντρου Νευροαπεικόνισης στο University College του Λονδίνου και δημοσιεύονται στην επιθεώρηση «Nature» θα έπρεπε να ληφθούν σοβαρά υπόψη από τους καθηγητές αλλάζοντας την οπτική τους σχετικά με τον τρόπο με τον οποίον αντιμετωπίζουν αλλά και βοηθούν τους μαθητές τους. Η μελέτη περιελάμβανε 19 αγόρια και 14 κορίτσια. Όλοι οι εθελοντές υποβλήθηκαν σε απεικονίσεις του εγκεφάλου και σε λεκτικά και μη λεκτικά τεστ μέτρησης του δείκτη ευφυΐας το 2004 και στη συνέχεια το 2008. Σύμφωνα με τα αποτελέσματα αλλαγές στη λεκτική ευφυΐα εμφανίστηκαν στο 39% των εφήβων. Παράλληλα το 21% των εθελοντών παρουσίασε αλλαγές σε ό,τι αφορούσε δεξιότητες σχετικά με την αντίληψη του χώρου.

Τα νέα ευρήματα θεωρείται ότι έχουν ιδιαίτερη αξιοπιστία αφού για πρώτη φορά οι αποκλίσεις που παρουσιάστηκαν στο IQ συνδέονταν με αλλαγές σε δύο συγκεκριμένες περιοχές του εγκεφάλου των εφήβων. Συγκεκριμένα η αύξηση στη λεκτική ευφυΐα συνδεόταν με ανάπτυξη της πυκνότητας των νευρώνων σε ένα τμήμα του αριστερού κινητικού φλοιού – περιοχή που ενεργοποιείται όταν μιλάμε. Η αύξηση στη μη λεκτική ευφυΐα σχετιζόταν με αύξηση της πυκνότητας στον πρόσθιο λοβό της παρεγκεφαλίδας – περιοχή που συνδέεται με τις κινήσεις των χεριών. Σύμφωνα με την επικεφαλής της μελέτης καθηγήτρια Κάθι Πράις «τα στοιχεία είναι άκρως ενθαρρυντικά για όσους έχουν περιθώριο να εμφανίσουν βελτίωση των νοητικών ικανοτήτων τους. Την ίδια στιγμή αποτελούν προειδοποίηση για όσους θεωρούνται ‘έξυπνα πουλιά’ από μικρή ηλικία, αφού μπορεί να μην διατηρήσουν αυτές τις ικανότητές τους σε ολόκληρη τη ζωή τους».

Η καθηγήτρια προσέθεσε ότι συνηθίζουμε να κρίνουμε τις ικανότητες των παιδιών και να προσδιορίζουμε την πορεία της εκπαίδευσής τους αρκετά νωρίς στη ζωή τους. «Ωστόσο τώρα αποδεικνύεται ότι η ευφυΐα τους είναι πιθανό να συνεχίσει να αναπτύσσεται. Έτσι δεν πρέπει να βιαζόμαστε και να ξεγράφουμε όσους έχουν χειρότερες επιδόσεις σε μικρή ηλικία αφού το IQ τους μπορεί να εμφανίσει σημαντική βελτίωση με την πάροδο λίγων ετών». Σημειώνεται ότι η μελέτη δεν αναζήτησε τα αίτια αυτών των αλλαγών στην εφηβεία. Μια εξήγηση είναι πάντως ότι οι διαφορετικοί έφηβοι ωριμάζουν και σε σχετικώς διαφορετικές ηλικίες, γεγονός που μαρτυρεί ότι πρέπει να τους δίνεται ο απαραίτητος χρόνος ώστε να «ανθίσουν» και να ξεδιπλώσουν τις ικανότητές τους.

Αναδημοσίευση από το Alfavita