Στο «πακέτο Γιούνκερ» τα υδατοδρόμια

Ένα σημαντικό βήμα για την δημιουργία και λειτουργία των υδατοδρομίων στην χώρα μας, μεταξύ δε τούτων και στη Χίο, που εδώ και πολύ καιρό είναι σε αναμονή, έγινε με την έγκριση του νομοσχεδίου του υπουργείου Μεταφορών και Δικτύων, υπό τον τίτλο «Ίδρυση, λειτουργία και εκμετάλλευση αεροδρομίων επί υδατικών επιφανειών και άλλες θεσμικές παρεμβάσεις».

Σύμφωνα δε με όσα ανακοινώθηκαν, προβλέπονται σημαντικά οικονομικά κίνητρα, όπως η ένταξη των επενδυτικών σχεδίων των υδατοδρομίων στο «πακέτο Γιούνκερ», η υπαγωγή των υδατοδρομίων στον νέο αναπτυξιακό νόμο και η εξασφάλιση πόρων 3 έως 6 εκατ. ευρώ από το πρόγραμμα δημοσίων επενδύσεων για την δημιουργία υδατοδρομίων με συγκεκριμένα κριτήρια ωριμότητας και ωφέλειας του έργου.

Το νομοσχέδιο εγκρίθηκε την Πέμπτη, 28 Ιουλίου 2016, από το κυβερνητικό συμβούλιο οικονομικής πολιτικής (ΚΥΣΟΙΠ), που συνεδρίασε υπό τον αντιπρόεδρο της κυβέρνησης κ. Γιάννη Δραγασάκη.

Αναπτυξιακές προοπτικές για τη χώρα
Όπως επισημαίνεται στην σχετική ανακοίνωση του αντιπροέδρου, «η λειτουργία δικτύου υδατοδρομίων θα δημιουργήσει σημαντικές αναπτυξιακές προοπτικές σε τοπικό επίπεδο, αλλά και συνολικά για τη χώρα, καθώς θα ενισχύσει το τουριστικό προϊόν και θα αναδείξει νέες τουριστικές τάσεις. Επίσης, δημιουργούνται υπεραξίες και νέες ευκαιρίες για τους οργανισμούς λιμένων και τα λιμενικά ταμεία από τη λειτουργία υδατοδρομίων στους χώρους τους, ως μέρος του συνόλου των εγκαταστάσεων τους.

Η λειτουργία υδατοδρομίων θα καλύπτει και κοινωνικές ανάγκες, καθώς στις περιπτώσεις των μικρών και απομακρυσμένων νησιών, που στερούνται χερσαίου αεροδρομίου ή οι ακτοπλοϊκές συνδέσεις είναι εποχικά ανεπαρκείς, τα υδροπλάνα μπορούν να συμπληρώσουν τη μεταφορική εξυπηρέτηση και να ικανοποιήσουν ανάγκες επείγουσας και έκτακτης μετακίνησης (αεροδιακομιδή ασθενών, έρευνα & διάσωση, μεταφοράς φαρμάκων, τροφίμων κ.λπ.)».  

Το πρόγραμμα ανάπτυξης των υδατοδρομίων
Μέχρι στιγμής άδεια λειτουργίας υδατοδρομίου έχει δοθεί στον οργανισμό λιμένα Κέρκυρας, ενώ στο τελικό στάδιο αδειοδότησης βρίσκεται και το υδατοδρόμιο στον λιμένα των Παξών. Προβλέπεται δε, σύμφωνα με την εισήγηση, ότι εντός των επομένων δύο ετών θα έχει ολοκληρωθεί ένα δίκτυο υδατοδρομίων πανελλαδικής εμβέλειας.

Να υπενθυμίσουμε ότι στο στάδιο της εξέτασης βρίσκεται η αίτηση για το υδατοδρόμιο της Χίου, καθώς και άλλων 18 σε όλη τη χώρα και συγκεκριμένα στην Αγία Μαρίνα Γραμματικού, στο Ρέθυμνο, στην Αλόννησο, στη Σκόπελο, στη Σκύρο, στην Πάτμο, στον Βόλο, στην Τήνο, στο Λαύριο, στην Πάτρα, στη Ζάκυνθο, στην Αμφιλοχία, στη Σούδα, στη Θεσσαλονίκη, στην Καλαμάτα, στη Σητεία, στη Σίφνο και στο Ηράκλειο.
Ακόμη, η περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου προετοιμάζει την υποβολή τεχνικού φακέλου για την αδειοδότηση 26 υδατοδρομίων σε λιμένες νήσων του Νοτίου Αιγαίου. Επίσης, φορείς έχουν επιδείξει ιδιαίτερο ενδιαφέρον για τη δημιουργία υδατοδρομίων σε λίμνες, η ανάπτυξη των οποίων θα θέσει νέα δεδομένα στις αεροπορικές μεταφορές.

Οι αλλαγές που φέρνει το νομοσχέδιο
Α) Θεραπεύονται οι αδυναμίες του ισχύοντος θεσμικού πλαισίου, ώστε να αρθούν τα όποια προσκόμματα έχουν εντοπιστεί από τη μέχρι τώρα διαδικασία αδειοδότησης:
– Δυνατότητα διαχωρισμού της διαδικασίας αδειοδότησης σε δύο στάδια, ώστε ο κάτοχος της άδειας ίδρυσης υδατοδρομίου, εφόσον το επιθυμεί, να διαφοροποιείται από τον κάτοχο άδειας λειτουργίας και εκμετάλλευσης του υδατοδρομίου.
– Διευκόλυνση της διαδικασίας περιβαλλοντικής αδειοδότησης για την ίδρυση υδατοδρομίου σε λιμένα.
– Επίλυση προβλημάτων και νομοθετικών κενών που εμπόδιζαν την παραχώρηση χρήσης χώρου υδατοδρομίου σε λίμνη.
– Απλοποίηση των απαιτούμενων νομιμοποιητικών δικαιολογητικών εγγράφων του αιτούμενου άδειας υδατοδρομίου κ.ά).
Β) Τίθεται σε εφαρμογή ολοκληρωμένος σχεδιασμός που περιλαμβάνει νέες δυνατότητες χρηματοδότησης για επενδύσεις υδατοδρομίων:
– Προώθηση των επενδυτικών σχεδίων ανάπτυξης των υδατοδρομίων στο «πακέτο Γιούνκερ».
– Υπαγωγή των υδατοδρομίων στον νέο αναπτυξιακό νόμο.
– Εξασφάλιση πόρων ύψους 3 έως 6 εκατ. ευρώ από το πρόγραμμα δημοσίων επενδύσεων για την δημιουργία υδατοδρομίων με συγκεκριμένα κριτήρια ωριμότητας και ωφέλειας του έργου.
– Ένταξη χρηματοδότησης των εγκαταστάσεων υδατοδρομίων στα ΠΕΠ.
– Ανάπτυξη υδατοδρομίων μέσω συνεργιών τύπου ΣΔΙΤ.