Σελίδες

Saint Etienne: Με αφορμή τη συναυλία τους στην Αθήνα

Αφιέρωμα στους Saint Etienne με αφορμή τη συναυλία τους το Σάββατο, 7/2 στο Fuzz Live Music Club

Βρισκόμαστε στην αρχή της δεκαετίας του ’90. Οι γκρι πινελιές στο βρετανικό ουρανό από την κληρονομιά του post punk, του new/dark wave και της πενταετούς μονοκρατορίας των Smiths στην indie σκηνή έχουν ξεθωριάσει για τα καλά και τα μαύρα overcoats, οι Doc Martins και τα αντίτυπα των βιβλίων του Oscar Wilde καταχωνιάστηκαν στο σεντούκι. 

Τώρα η πιτσιρικαρία της Αλβιώνας φοράει χρωματιστά t-shirts και baggy παντελόνια, φτιάχνεται με LSD και E’s και λικνίζεται με τους ήχους του Madchester και  τις καινούριες δονήσεις που κληρονόμησε στη βρετανική μουσική σκηνή το Second Summer of Love, γεννήτορας του acid house και της ηλεκτρονικής χορευτικής μουσικής εν γένει.


H πολύχρωμη αυτή έκρηξη αισιοδοξίας έδωσε μια τεράστια γενιά καλλιτεχνών, κανένα όμως από αυτά δεν «φωτογράφισε» με τόσο μοναδικό τρόπο τη συνάντηση τριών δεκαετιών με εκλεκτικό και ευφυή τρόπο, όπως οι Saint Etienne. Η νοσταλγική αθωότητα των 60s, η χορευτική pop των 80s και τα νέα ηλεκτρονικά πεδία που ανοίγονταν στη δεκαετία του ‘90 ενέπνευσαν δύο φίλους, πρώην γραφιάδες, τους Bob Stanley και Pete Wiggs να φτιάξουν μια μπάντα που θα ενσωμάτωνε στοιχεία από τις περιόδους αυτές σε έναν indie dance καμβά. Πρόθεσή τους ήταν τα φωνητικά να είναι αιθέρια και poppy, επομένως μια γυναίκα θα ήταν η προφανής επιλογή. Για τα πρώτα τους demo οι Saint Etienne (που πήραν το όνομά τους από τη γνωστή γαλλική ποδοσφαιρική ομάδα) δοκίμασαν αρκετές γυναικείες φωνές. Δύο από τα κορίτσια που παρέλασαν από τα δοκιμαστικά μικρόφωνα των Stanley και Wiggs ήταν η Moira Lambert και η Sarah Cracknell.


Η Moira με τη νοσταλγική, εφηβική φωνή έντυσε το πρώτο single της μπάντας Only Love Can Break Your Heart, διασκευή στο κομμάτι του Neil Young, το οποίο οι Saint Etienne κατέστησαν αγνώριστο: η τραχιά, waltz Americana του Young μετά από δύο ώρες «περιποίησης» στο διαμέρισμα του παραγωγού Ian Catt στο νότιο Λονδίνο μεταβλήθηκε σε έναν indie dance/dub παιάνα που ακούγεται ολόφρεσκος ακόμη και σήμερα. Το κομμάτι αυτό ήρκεσε για να εξασφαλίσει στους Saint Etienne δισκογραφικό συμβόλαιο και το πρώτο τους hit. Το Μάιο του 1990 κυκλοφορεί ως single και σκαρφαλώνει στο βρετανικό top 40 (αλλά και στο top 100 του Billboard) και τους κάνει γνωστούς στην alternative dance κοινότητα. Ακολούθησε ως δεύτερο single το Σεπτέμβριο του ίδιου χρόνου η διασκευή στο Kiss and Make Up των ηρώων της Sarah Records, Field Mice, γεγονός που κατέστησε τους Saint Etienne πολύ αγαπητούς στα indie pop kids.  Το Μάιο του 1991 κυκλοφόρησε το υπέροχο Nothing Can Stop Us Now που περιείχε μια λούπα από το κομμάτι της Dusty Springfield “I Can’t Wait Until I See My Baby’s Face” και κατόρθωσε να φτάσει στην κορυφή των αμερικάνικων dance charts. Το single ποτελεί την πρώτη επίσημη δισκογραφική παρουσία της Sarah Cracknell που έκτοτε αποτέλεσε τη βασική τραγουδίστρια του σχήματος. 


Μετά τα τρία singles και το θόρυβο γύρω από το όνομα των Saint Etienne είχε έρθει η ώρα για το ντεμπούτο άλμπουμ, το οποίο κυκλοφόρησε με τίτλο Foxbase Alpha αποτίοντας φόρο τιμής στο περιβόητο ψυχεδελικό ναρκωτικό, γνωστό την εποχή εκείνη με το όνομα Foxy. Τα συστατικά που χαρακτήριζαν τη μουσική των Saint Etienne, ο κοσμοπολίτικος ήχος, οι κομψοί χορευτικοί ρυθμοί, τα trippy στοιχεία, η ευφυής σύζευξη house-indie pop-electronica-dub-reggae με το 60s feeling είναι όλα εδώ σε ένα μοναδικό, στυλάτο pop άλμπουμ που γοήτευσε χιλιάδες clubgoers (κι όχι μόνο) σε όλο τον κόσμο. Εκτός από τα τρία singles (στην έκδοση της Heavenly δεν υπάρχει το "Kiss and Make Up", στην έκδοση της Warner υπάρχει, αλλά με φωνητικά της Cracknell) περιλαμβάνονται αρκετά κομμάτια που δικαιολογούσαν το hype γύρω από τους Saint Etienne.  Το ονειρικό Spring, το υπέροχο Carnt Sleep με τις reggae νότες του, το poppy ψυχεδελικό People Get Real και το σαγηνευτικό London Belongs to Me αποτελούν διαμαντάκια που καθιστούν το Foxbase Alpha έναν από τους καλύτερους και πιο απολαυστικούς indie pop δίσκους όλων των εποχών.


Για όσους ενδιαφέρονται για trivia να αναφέρουμε ότι το άλμπουμ δεν πήγε άσχημα εμπορικά, με γνώμονα ότι η indie dance θεωρούνταν σχετικά περιθωριακό είδος εκείνη την περίοδο, φτάνοντας στο νούμερο 34 του αγγλικού chart. Η κοπέλα που ποζάρει στο εμβληματικό εξώφυλλο του δίσκου λέγεται Celina Nash και θα εμφανιστεί μερικά χρόνια αργότερα στο video για το Babies των Pulp. Επίσης, για τους αθεράπευτους λάτρεις της indie/twee pop να προσθέσουμε ένα στοιχείο-έκπληξη. Ο θαυμάσιος συνθέτης/τραγουδιστής Harvey Williams, γνωστός κι ως Another Sunny Day (για όσους ξέρουν από …Sarah Records) που έχει συμμετάσχει και στους Field Mice, στους Blueboy και στους Hit Parade παίζει μπάσο στο "Only Love Can Break Your Heart"…


Όσοι θέλετε να αναβιώσετε την υπέροχη, ανέμελη περίοδο των early 90s και να δείτε ζωντανά μια από τις καλύτερες live μπάντες της καλής pop, δεν μπορείτε να χάσετε τη συναυλία των Saint Etienne στο Fuzz Club (Πειραιώς 209 και Πατρ. Ιωακείμ 1, Ταύρος) αυτό το Σάββατο, 7/2. Εμείς, πάντως, θα είμαστε εκεί!!