Πριν μια εικοσαετία περίπου κάθε σχολείο, ή κάθε σχολικό συγκρότημα, είχε την δική του ΣΕ
και ο δ/ντής ήταν υπεύθυνος για την λειτουργία της. Κάθε χρόνο έστελνε
στο ελεγκτικό συνέδριο φωτοτυπία του Βιβλίου Εσόδων- Εξόδων και των
αντίστοιχων παραστατικών. Αρμοδιότητα της ΣΕ ήταν η αγορά των αναλώσιμων
(χαρτικά, είδη καθαριότητας, πετρέλαιο), η πρόσληψη και πληρωμή των
καθαριστριών, το κυλικείο (έλεγχος- μίσθωση) & οι μικροεπισκευές.
Από το 1990 είτε με ΠΑΣΟΚ είτε με ΝΔ
έχουμε την πρώτη φάση της αποκέντρωσης της εκπαίδευσης, στο πλαίσιο του
νεοφιλελευθερισμού & ένα μέρος των αρμοδιοτήτων του Υπουργείου
Παιδείας πέρασαν στην Τοπική Αυτοδιοίκηση, όπως π.χ. οι επισκευές των
σχολικών κτιρίων.
Οι ΣΕ έγιναν
πενταμελείς με γραμματέα τον δ/τη, πρόεδρο που οριζόταν από το δήμο και
μέλη έναν εκπαιδευτικό, ένα γονέα & ένα μαθητή.
Το 2010 ψηφίζεται ο Καλλικράτης, δεύτερη φάση της αποκέντρωσης της εκπαίδευσης Ν 3852 7/6/10 άρθρο 94 πρόσθετες αρμοδιότητες των δήμων, παράγραφος 4. Μεταφέρονται
όλες οι αρμοδιότητες του Υπ. Παιδ. πλην του πρόγραμματος της
εκπαίδευσης, χωρίς την απαραίτητη χρηματοδότηση, στην Τοπική
Αυτοδιοίκηση. Η κατασκευή και ο εξοπλισμός των κτιρίων , η αγορά
οικοπέδων για ανέγερση σχολείων , που γινόταν από τον ΟΣΚ, η
ενοικίαση κτιρίων και η μεταφορά των μαθητών κ.λπ. θα γίνεται από τους
δήμους με δικούς τους πόρους δηλαδή μέσω της δημοτικής φορολογίας.
Το 2011 καταργήθηκαν οι ΣΕ
ανά σχολείο & δημιουργούνται δυο σε κάθε Δήμο μία για κάθε βαθμίδα
εκπαίδευσης με αρμοδιότητες που είχαν οι προηγούμενες και βέβαια χωρίς
να γίνει καμιά αποτίμηση της προηγούμενης εμπειρίας.
Το αποτέλεσμα από τα νεοφιλελεύθερα πειράματα στο Χαλάνδρι είναι τελείως αρνητικό και είναι το παρακάτω:
1) Μερικές από τις πενταμελείς ΣΕ,
όταν καταργήθηκαν δεν είχαν κλείσει τα βιβλία τους και τα έκλεισαν με
απόφαση του Δημοτικού Συμβούλιου, και άλλες για να κλείσουν προσέλαβαν
λογιστές με έξοδα των φορολογούμενων.
2) Οι νέες είναι πολυπρόσωπα όργανα
που είναι δύσκολο να συγκληθούν (15μελή) και να υπάρξει απαρτία. Γιατί
να έλθουν τα μέλη και να συζητήσουν το αυτονόητο π.χ. πως να πληρωθούν
οι καθαρίστριες, ή για τον τρόπο που θα πληρωθούν οι ΔΕΚΟ, πως θα
αγοραστούν τα αναλώσιμα, πως θα μαζευτούν τα παραστατικά από τους δ/ντες
και θα σταλούν στην ΣΕ; Είναι ζητήματα πάγια και δεν χρειάζονται συζήτηση αν υπάρχει το απαραίτητο προσωπικό και η απαραίτητη θέληση.
Για τις δυο ΣΕ
υπάρχει ένας υπάλληλος, χωρίς μηχανογράφηση των διαδικασιών, με
αποτέλεσμα να μην υπάρχουν εισηγήσεις στα θέματα που είναι προς
συζήτηση, να μην κρατιούνται πρακτικά και να αργοπορεί πάντοτε η
κατάθεση του απολογισμού, πχ οι απολογισμοί του 2012: για την ΣΕ
της Β΄θμιας κατατέθηκε τον Οκτώβριο και της Α΄θμιας δεν έχει κατατεθεί
ακόμη, ενώ έπρεπε να έχουν κατατεθεί και ψηφιστεί μέχρι τις 28 /2 /2013. Τα μέλη της ΣΕ
από την μεριά της Διοίκησης ισχυρίζονται ότι καθυστερούν οι δ/ντες των
σχολείων να στείλουν τα απαραίτητα παραστατικά και έτσι υπάρχει η
καθυστέρηση.
Η έλλειψη του προσωπικού δημιούργησε την ανάγκη:
1) Πρόσληψη λογιστή και η υποτιθέμενη
απασχόληση των πρόεδρων και αντιπρόεδρων έφερε την δικαιολογία της
αμοιβής τους από τα χρήματα των ΣΕ. Σημειώνουμε ότι στον απολογισμό της Β΄θμιας ΣΕ έχει εγγραφεί ποσό 120000 Ευρώ, ως αμοιβές τρίτων (;;;;)
2) Δεν μπορούν να γίνουν επίσημοι
διαγωνισμοί για την αγορά χαρτικών, ειδών καθαριότητας, πετρελαίου και
συντηρητών ασανσέρ και καυστήρων. Επιτέλους για το 2013-14 την
προμήθεια του πετρελαίου θα την κάνει ο Δήμος μαζί με τα καύσιμα που
χρειάζεται για τα κτίρια που χρησιμοποιεί.
Προέκυψαν όμως και άλλα γενικότερα προβλήματα:
1) Στα σχολεία του Χαλανδρίου κυρίως
στα ΕΠΑΛ και δευτερευόντως στα σχολεία του Πατήματος φοιτούν μαθητές που
είναι δημότες άλλων δήμων όποτε ο δήμος Χαλανδρίου χρηματοδοτεί τους
γειτονικούς δήμους.
2) Πριν τον Καλλικράτη οι υπολογιστές,
τα φωτοτυπικά και ο εξοπλισμός των εργαστηριών γίνονταν από τον ΟΣΚ
που έκανε διαγωνισμούς όχι για κάθε σχολείο ξεχωριστά άλλα για τα
σχολεία όλης της Ελλάδας. Σήμερα καλούνται οι ΣΕ να προμηθεύσουν σχολεία αγοράζοντας από τη λιανική!!!!
Είναι εξοπλισμός που αφορά το σχολικό πρόγραμμα που είναι στην
αρμοδιότητα του Υπ. Παιδ. Αν ένας Δήμος δεν έχει χρήματα τι θα γίνει;
Οι μαθητές δεν θα έχουν; Δεν θα γίνει το μάθημα της Πληροφορικής ή τα
πειράματα της Φυσικής. Μήπως έχουν καταργηθεί οι συνταγματικές
διατάξεις περί ισότητας των πολιτών και δωρεάν παιδείας;
3) Το 2ο Λύκειο ζήτησε από τη ΣΕ
επιπρόσθετη επιχορήγηση γιατί λειτουργεί ως Βαθμολογικό Κέντρο των
Πανελλαδικών εξετάσεων. Αύτη η δαπάνη όμως, είναι καθαρά του Υπ.
Παιδείας, αφού οι εξετάσεις αφορούν όλη την Ελλάδα και την χρεώνεται η ΣΕ του Δήμου. Το ίδιο συμβαίνει με το ΕΚΦΕ ( Εργαστηριακό Κέντρο Φυσικών Επιστημών) που λειτουργεί στο 2ο λύκειο που αφορά τα σχολεία όλων των γειτονικών Δήμων.
4) Αν το Υπ Παιδείας σταματήσει να
πληρώνει τα ενοίκια για τα ΕΠΑΛ στο Χαλάνδρι, όπως ορίζει ο
Καλλικράτης, που θα βρεθούν 500.000 € /έτος από τον Δήμο; Θα αναζητήσει
χρήματα από τους Δήμους των οποίων οι μαθητές είναι δημότες τους ή θα
τα κλείσει;
Για μας τα παραπάνω ήταν αναμενόμενα
γιατί υπάρχει το προηγούμενο της μεταφοράς των παιδικών σταθμών στους
Δήμους από το Υπ. Πρόνοιας που είχε σαν αποτέλεσμα αποκλεισμό παιδιών
και την επιβολή τροφείων, υπάρχει η εμπειρία από τα σχολεία των ΗΠΑ,
της Αγγλίας και της Ιρλανδίας, όπου ο Δήμος και κάθε σχολείο, ξεχωριστά
είναι υπεύθυνο για την χρηματοδότηση του και οδηγεί σε σχολεία δυο
κατηγοριών. Συμπεραίνουμε ότι ο νεοφιλελευθερισμός
και ο Καλλικράτης του αυξάνουν τις δαπάνες προσφέροντας μειωμένες
υπηρεσίες, σε καιρούς που έπρεπε να συμβαίνει το αντίθετο.