Σελίδες

Η εκπαιδευτική πολιτική του υπουργείου Παιδείας αποδίδει: Στροφή στα ιδιωτικά "κολέγια" από τους αποφοίτους!

Στροφή στα ελληνικά κολέγια από τους αποφοίτους – Το κόστος σπουδών στην επαρχία, η αναγνώριση των πτυχίων των κολεγίων ως "παραρτήματα ευρωπαικών ΑΕΙ" και η διεύρυνση των αντικειμένων που χορηγείται επαγγελματική αναγνώριση, οι βασικές αιτίες που αυξάνεται η "πελατεία" τους

Το κόστος φοίτησης στην επαρχία και ακόμη περισσότερο των σπουδών στο εξωτερικό «τρομάζει» τους αποφοίτους και τους γονείς τους. Για αυτό παρατηρείται στροφή προς τα ελληνικά κολέγια, με τον αριθμό εκείνων που ζητούν πληροφορίες για τα προγράμματά τους να παρουσιάζει αύξηση κατά 50% σε σύγκριση με το περασμένο καλοκαίρι.

Τα συγκεκριμένα εκπαιδευτικά ιδρύματα αισιοδοξούν πως έπειτα από μία δύσκολη τριετία η οικονομική κρίση θα οδηγήσει σε καλύτερες ημέρες τα κολέγια. Βέβαια, αυτό θα διαπιστωθεί με ακρίβεια τον Οκτώβριο, όταν και ολοκληρώνεται η περίοδος των εγγραφών.
Οπως αναφέρεται σε δημοσίευμα της «Καθημερινής», υπολογίζετα πως το συνολικό κόστος σπουδών προσεγγίζει τις 50.000 ευρώ για σχολή τετραετούς φοίτησης σε ΑΕΙ ή ΤΕΙ στην επαρχία. Στον αντίποδα, το κόστος των τριετών προπτυχιακών σπουδών στα κολέγια κινείται από 6.000 έως 8.000 ευρώ ετησίως, και των μεταπτυχιακών από 9.000 έως 12.000 για όλη τη διάρκεια του προγράμματος.

Αυτός είναι ένας από τους λόγους για τους οποίους παρατηρείται η αύξηση ενδιαφέροντος για τα κολέγια, όπως εξηγεί ο Κωνσταντίνος Καρκανιάς. Σύμφωνα με τον πρόεδρο του Συνδέσμου Ελληνικών Κολεγίων και το υψηλό κόστος της «φοιτητικής μετανάστευσης» στο εξωτερικό αποθαρρύνει τις οικογένειες, αν και αυτό επισημαίνει πως ισχύει για τις προπτυχιακές σπουδές, αφού για τα μεταπτυχιακά παραμένει πρώτη επιλογή το εξωτερικό, αφού αυτό συνδυάζεται με την ελπίδα των νέων να βρουν δουλειά σε κάποια άλλη χώρα.

Επιπλέον, φέτος πολλοί υποψήφιοι ανησυχούν ότι δεν θα καταφέρουν να εισαχθούν σε κάποιο τμήμα -έστω περιφερειακού ιδρύματος- με αντίκρισμα στην αγορά εργασίας, καθώς λόγω του σχεδίου αναδιάρθρωσης της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, οι θέσεις σε ΑΕΙ/ΤΕΙ μειώθηκαν συνολικά κατά περίπου 7.000.

Ενας λόγος που εξηγεί τη στροφή προς τα κολέγια είναι και η διεύρυνση του πεδίου των αντικειμένων για τα οποία χορηγείται επαγγελματική αναγνώριση. Οπως ανέφερε στην εφημερίδα στέλεχος του υπουργείου Παιδείας, με τον νόμο 4093 του 2012 δίνεται η δυνατότητα αναγνώρισης πτυχίων που οδηγούν και σε νομοθετικά κατοχυρωμένα επαγγέλματα (π.χ. οικονομολόγος, μηχανικός) αλλά και σε μη νομοθετικά κατοχυρωμένα επαγγέλματα στην Ελλάδα (π.χ. αρχαιολόγος, γραφίστας).

Δηλαδή, κάθε πτυχίο ευρωπαϊκού ΑΕΙ και των παραρτημάτων του σε τρίτη χώρα είναι ισοδύναμο με πτυχίο ελληνικού ΑΕΙ, αρκεί να γίνει σύγκριση των προγραμμάτων σπουδών των δύο ιδρυμάτων. Σημειώνεται ότι μπορεί να ζητηθεί από τον κάτοχο του πτυχίου κολεγίου να εξετασθεί σε κάποια μαθήματα εάν από τη σύγκριση αποδειχθεί ότι το πρόγραμμα σπουδών του κολεγίου υπολείπεται των ελληνικών ΑΕΙ.

Αλλη επιλογή που έχει ο απόφοιτος κολεγίου για να λάβει αναγνώριση επαγγελματικών προσόντων είναι να κάνει πρακτική άσκηση σε δημόσιο ή ιδιωτικό φορέα.