Της ΟΛΥΜΠΙΑΣ ΛΙΑΤΣΟΥ
Στη σκιά της απεργίας
μέσα στις πανελλαδικές εξετάσεις και με τις δυο πλευρές να τραβούν το
σχοινί, η Κ.Ε. αποκαλύπτει σήμερα τους 3 μύθους για το ωράριο των
εκπαιδευτικών, που άνοιξε τον ασκό του Αιόλου.
Αποφασιστικό ρόλο στην
αποκατάσταση της αλήθειας παίζουν εδώ τα στοιχεία που έχει συγκεντρώσει
το Ευρωπαϊκό Δίκτυο Πληροφόρησης για την Εκπαίδευση, Ευρυδίκη, για το
2012.
Δυστυχώς για
τον υπουργό Παιδείας, η διάψευση των ισχυρισμών του για το ωράριο των
εκπαιδευτικών, το οποίο μαγικώ τω τρόπω αυξάνεται αλλά παραμένει
μειωμένο και που άναψε το φιτίλι των αντιδράσεων στο πάρα πέντε των
πανελλαδικών, έρχεται κατ' ευθείαν από τις Βρυξέλλες...
Μύθος 1ος: Διά στόματος Αρβανιτόπουλου.
Το ωράριο των Ελλήνων εκπαιδευτικών είναι από τα χαμηλότερα των χωρών της Ευρώπης.
Αλήθεια: Μόνο
σε 5 χώρες της Ε.Ε οι εκπαιδευτικοί έχουν ωράριο πάνω από 20 ώρες την
εβδομάδα. Στις υπόλοιπες 21 χώρες της Ε.Ε. το ωράριο των εκπαιδευτικών
είναι κάτω από 20 ώρες την εβδομάδα.
Μύθος 2ος: Διά στόματος Αρβανιτόπουλου.
Και μετά την αύξηση
του ωραρίου, η Ελλάδα θα βρίσκεται, ως προς τις ώρες διδασκαλίας των
εκπαιδευτικών, περίπου στο μέσο όρο των χωρών της Ε.Ε.
Αλήθεια:
Και μετά την αύξηση ωραρίου η Ελλάδα εξακολουθεί να είναι μία από τις
λίγες χώρες με το μεγαλύτερο ωράριο των εκπαιδευτικών. Και πάντως, σαφώς
μεγαλύτερο από το μέσο ορο της Ε.Ε. που είναι οι 15,5 ώρες την
εβδομάδα.
Μύθος 3ος: Δεν υπήρξε αιφνιδιασμός των εκπαιδευτικών για το ωράριο.
Η τρόικα απαιτούσε μείωση του αριθμού των αναπληρωτών.
Αλήθεια:
Η αύξηση του ωραρίου των εκπαιδευτικών προβλεπόταν σαφώς από το
Μεσοπρόθεσμο του Νοεμβρίου και του Φεβρουαρίου, καθώς και από την έκθεση
του ΟΟΣΑ για τις μεταρρυθμίσεις στην ελληνική εκπαίδευση (Αύγουστος
2010), προκειμένου να αντισταθμιστεί η απαίτηση της τρόικας για μείωση
στις προσλήψεις των αναπληρωτών.
Παραπλάνηση.
Εντούτοις, η επίσημη ηγεσία του υπουργείου Παιδείας το διέψευδε
κατηγορηματικά, παραπλανώντας όλο τον κλάδο των καθηγητών. Τόσο ο κ.
Αρβανιτόπουλος όσο και ο κ. Παπαθεοδώρου, που συναντήθηκε με την ΟΛΜΕ,
στις 24 Απριλίου, επαναλάμβαναν σε όλους τους τόνους ότι: Δεν
θα χρειαστεί αύξηση του ωραρίου. Το θέμα των ελλείψεων θα το
αντιμετωπίσουμε με εξορθολογισμό στην κατανομή του προσωπικού. Μέσα σε
δύο 24ωρα ήρθαν τα πάνω κάτω. Τα μεσάνυχτα της Παρασκευής 26 Απριλίου
κατατέθηκε αιφνιδιαστικά, στη Βουλή, η επίμαχη τροπολογία και δυο μέρες
αργότερα ψηφίστηκε από την ολομέλεια.
Διάψευση
Τα επίσημα στοιχεία
του Δικτύου Ευρυδίκη, που δημοσιεύει σήμερα η Κ.Ε., έρχονται σε πλήρη
αντίθεση με τα λεγόμενα του υπουργού Παιδείας, ότι οι Έλληνες
εκπαιδευτικοί έχουν τις λιγότερες ώρες διδασκαλίας. Επιχείρημα που
επικαλέστηκε μάλιστα ο κ. Αρβανιτόπουλος ζητώντας από τους
εκπαιδευτικούς να βάλουν πλάτη. Εκτός της χώρας μας, σε ακόμη 5 χώρες
οι εκπαιδευτικοί δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης διδάσκουν πάνω από 20 ώρες
την εβδομάδα. Στη Λετονία 21 ώρες, στη Μάλτα 20 ώρες, στην Πορτογαλία 22
ώρες, στην Ιρλανδία 22 ώρες και μόνο στο Ηνωμένο Βασίλειο Σκοτία, 23
ώρες. Στις υπόλοιπες χώρες, οι ώρες διδασκαλίας των εκπαιδευτικών
κυμαίνονται από 14 ώρες μέχρι 19,5 ώρες την εβδομάδα. Οι λιγότερες ώρες
διδασκαλίας καταγράφονται στη Νορβηγία(14,5), στη Φινλανδία (14,5), στην
Ισλανδία (16), στην Πολωνία (14), στην Αυστρία (17), στο Βέλγιο και
στις τρεις κοινότητες (17,5) και στη Γαλλία (16,5).
Ακόμη και χώρες που
αντιμετωπίζουν παρόμοια με τα δικά μας οικονομικά προβλήματα, δεν έχουν
προχωρήσει σε αύξηση του ωραρίου των εκπαιδευτικών. Στην Ιταλία η
διδασκαλία είναι 18 ώρες την εβδομάδα, στην Ισπανία από 18 έως 21 και
στην Πορτογαλία 22 ώρες. Μόνο στο Ηνωμένο Βασίλειο και στη Σκοτία το
ωράριο αντιστοιχεί με του νεοδιόριστου Έλληνα εκπαιδευτικού, που είναι
23 ώρες. Όμως εδώ υπάρχει μια διαφορά 5 ωρών στο συνολικό χρόνο εργασίας
των εκπαιδευτικών. Στη Σκοτία ο συνολικός χρόνος εργασίας είναι 35 ώρες
και στην Ελλάδα είναι 40 ώρες.
Συγκρίσεις
Γιατί, εκτός από τις
διδακτικές ώρες μέσα στην τάξη, ο εκπαιδευτικός έχει αντίστοιχο ωράριο
πλήρους εργασίας , όπως σε όλο το δημόσιο και τον ιδιωτικό τομέα. Έχει
την υποχρέωση να παραμένει συγκεκριμένες ώρες στο σχολείο για διάφορες
δραστηριότητες, ενώ έχει και επιπλέον εργασία στο σπίτι, που
υπολογίζεται σε 2 ώρες ημερησίως. Ο συνολικός χρόνος εργασίας κυμαίνεται
μεταξύ 35 και 40 ωρών σε όλες τις χώρες της Ε.Ε., ανάλογα με τις
συμφωνίες των χωρών. Λίγο πιο κάτω από 40 ώρες στο συνολικό χρόνο
εργασίας των εκπαιδευτικών, εμφανίζονται μόνο η Πορτογαλία, η Σλοβακία, η
Σκοτία, η Νορβηγία, η Δανία, η Ισπανία και η Γαλλία. Με το νέο ωράριο
που θα ισχύσει από τον Σεπτέμβριο σε Γυμνάσια και Λύκεια οι νεοδιόριστοι
εκπαιδευτικοί θα έχουν 23 ώρες διδασκαλία στην τάξη, όσοι έχουν πάνω
από 6 χρόνια 21 ώρες, όσοι έχουν πάνω από 12 χρόνια 20 ώρες και όσοι
έχουν πάνω από 20 χρόνια, 18 ώρες την εβδομάδα. Η εφαρμογή του αυξημένου
ωραρίου θα αφήσει εκτός εκπαίδευσης περίπου 12.000 αναπληρωτές που
είχαν πέρσι προσληφθεί σε δημόσια σχολεία, ενώ θα δημιουργήσει και
τεράστια εμπλοκή και δυσλειτουργία σε ολιγοθέσια σχολεία της
περιφέρειας. Πρόκειται για το 35% των σχολικών μονάδων σε όλη τη χώρα,
στις οποίες οι καθηγητές ειδικοτήτων δεν θα μπορούν να καλύψουν το
πλήρες ωράριο των 23 ωρών, ακόμη κι αν μετακινούνται συνεχώς όλη την
εβδομάδα.
Η εποπτεύουσα Ευρυδίκη
Το Δίκτυο Ευρυδίκη
είναι το Ευρωπαϊκό Δίκτυο Πληροφόρησης για την Εκπαίδευση. Αποστολή του
δικτύου είναι η μελέτη και παρακολούθηση των εκπαιδευτικών συστημάτων
στην Ευρωπαϊκή Ενωση, η συλλογή και ηλεκτρονική διαχείριση των
πληροφοριών και η διάδοση των αποτελεσμάτων. Εκπονεί συγκριτικές μελέτες
για τα εκπαιδευτικά συστήματα και για θέματα κοινού ενδιαφέροντος σε
κοινοτικό επίπεδο, αναπτύσσει χρήσιμους δείκτες για τους αρμοδίους για
θέματα εκπαιδευτικής πολιτικής και διαχειρίζεται μια μεγάλη βάση
δεδομένων για τα εκπαιδευτικά συστήματα.